AR i briller og biler
«Revolusjonerende» augmentert virkelighet (AR) med Infineons nye MEMS scanner for briller og head-up skjermer (HUD).
Denne artikkelen er 2 år eller eldre
Hva om dine dagligdagse briller ble det neste mediet for AR-applikasjoner? Hva om alle biler kunne vise verdifull informasjon på hele frontruten for å lede deg sikkert gjennom trafikken?
Den nye MEMS (mikro-elektromekanisk system) skanneløsningen fra Infineon Technologies AG, som består av et MEMS-speil og MEMS-driver, skal muliggjøre helt nye produktdesign. Miniatyrstørrelsen og det lave strømforbruket skal danne grunnlag for å gjøre augmented reality (AR) -løsninger mer tilgjengelig i forbrukerapplikasjoner som kroppsnær elektronikk og head-up-skjermer i bil, heter det i en pressemelding fra Infineon.
Løsninger basert på augmented virkelighet beriker virkelige miljøer med verdifulle digitale data og hjelper folk til å bevege seg mer bekvemt og trygt i dagliglivet, i forretnings- og fritidsaktiviteter, og spesielt på gaten, uttaler Charles Chan, ansvarlig for Infineons MEMS-produkter for biler. – Kart, infotainment eller meldinger projisert på vanlig glass kan lede folk til nærmeste supermarked eller delte parkeringsplasser rundt hjørnet. Overlagring av verdifull informasjon, fra rutenavigasjon til førerassistansesystemer, over hele bilens frontrute, i stedet for litt over et lite område foran sjåføren, er et stort skritt fremover for å forbedre kjøresikkerheten og bekvemmeligheten, mener han.
Infineons MEMS -skannerbrikkesett har et nyskapende vippespeil som legger grunnlaget for en ny generasjon laserstrålescanner (LBS) -projektorer. Sammenlignet med alternative systemdesign og konkurrerende MEMS -skannerløsninger, skiller Infineons nye brikkesett seg ut når det gjelder ytelse, størrelse, energiforbruk og konkurransedyktige systemkostnader.
En stor utfordring ved utvikling av AR-HUD er å integrere systemet i dashbordet, på grunn av plassbegrensninger. Konvensjonelle HUD-systemer kan være mer enn 30 liter i optisk volum, men tilbyr fremdeles bare et veldig beskjedent synsfelt. Derimot muliggjør laserstråleskannere basert på Infineons MEMS -skanners brikkesett HUD -systemer med minimalt optisk volum, slik at de, ifølge Infineon, kan integreres i selv det minste dashbordet. Enkel integrering sammen med en konkurransedyktig materialliste bringer også AR-HUDs med et stort synsfelt til små biler og kompakte klasser, heter det.
Infineon MEMS-skannerbrikkesettet muliggjør også design av en AR-mikroprojektor som er lett og kan integreres på en estetisk måte i briller og sportsbriller. Takket være brikkesettets lave strømforbruk, kan små batterier enkelt integreres i rammen, slik at brillene kan brukes hele dagen uten å måtte lade batteriene hyppig.
For å fremme utviklingen av AR-smartbriller for forbrukermarkedet, samarbeider Infineon med TriLite Technologies GmbH, et Wien-basert oppstartsfirma. Mens Infineon ivaretar MEMS -skannerbrikkesettet, er TriLite ansvarlig for systemintegrasjon og styrealgoritmer som skal forbedre systemets optiske ytelse. De to selskapene kombinerer flere års forskning innen optisk MEMS og fasiliteter for masseproduksjon.