Konsernsjef Frank Stührenberg presenterte tallene til Phoenix Contact på en digital pressekonferanse den 9. april.

Tosifret økning i ordre

Phoenix Contact fikk en liten omsetningsnedgang i 2020, men bildet varierer. Samtidig har de etter de første månedene sett en ordrevekst på hele 20 prosent.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er 2 år eller eldre

I forbindelse med en digital pressekonferanse forrige uke, snakket konsernsjef Frank Stührenberg i Phoenix Contact om det siste regnskapsåret og ga et innblikk i den økonomiske utviklingen i 2021. Med en økning på 20 prosent i innkommende ordrer, er han optimistisk og mener de vil se en høy, ensifret salgsvekst i inneværende år.

– Covid 19 satte sitt preg på det siste regnskapsåret. Å beskytte våre ansatte var vår høyeste prioritet. Med mobile arbeids- og sikkerhetsforholdsregler i produksjon og logistikk klarte vi å forhindre en infeksjonskjede, forklarte Stührenberg. Et internt covid testsenter, hvor det i gjennomsnitt ble utført 300 tester hver uke, hadde også bidratt til dette

– Til sammen ble regnskapsåret 2020 avsluttet med en moderat salgsnedgang på 3,6 prosent, oppsummerer Stührenberg. – På verdensbasis imidlertid var bildet noe variert. Kina avsluttet året med en salgsøkning på 9,8 prosent, mens USA hadde nedgang på 10 prosent. I 2020 ble samlet omsetning på 2,4 milliarder.

Selskapet gjorde investeringer for 150 millioner euro i fjor. Ved hovedkvarteret i Blomberg ble logistikkenheten utvidet; Herrenberg-området i Sør-Tyskland utvidet både produksjonen og logistikkenheten. I Nanjing, Kina, ble det bygget et produksjons- og logistikksenter på 42 000 m². På begynnelsen av året var Phoenix Contact E-Mobility i stand til å sette sitt nye anlegg i Polen i drift. AC og DC ladekabler produseres der på et område på 15.000 m². Datterselskapet, som for tiden sysselsetter 340 personer, forventer en omsetning på mer enn 100 millioner euro i 2021. I år vil investeringene til Phoenix Contact Group utgjøre 7 prosent av salget.

Powered by Labrador CMS