Skal berike fotballopplevelsen - Elektronikknett
Brann - Telia
Telia er Branns digitale hovedpartner, og gjør det mulig å utnytte de digitale mulighetene. Fra venstre: Therese Andvik Rygg, Janne Håland, Lars Petter Mongstad og Mats Thorbjørnsen i Brann.

Skal berike fotballopplevelsen

Telia bygger ny teknologisk infrastruktur for digitalisering av Brann.

Telia blir Branns digitale hovedpartner. Med økt digital satsning vil Brann utnytte mer av de digitale mulighetene toppfotballen har, og målet er å skape bedre opplevelser for Brann-fansen og gjøre fotballen mer tilgjengelig for hele befolkningen, heter det i en pressemelding.

Telia bygger teknologisk infrastruktur og skal være en digital tilrettelegger i dette arbeidet – både på og utenfor stadion. Samspillet har allerede resultert i en ny Brann-app.

Telia Norges historie som Brann-sponsor går helt tilbake til 2004, da gjennom merkevaren Chess og etter hvert Telia. Nå har partene fornyet og utfordret måten man gjør partnerskap på for å skape delt verdi og forbedre opplevelsen for Brann-supporterne basert på Telias teknologi.

– Som Norges største utfordrer ønsker vi å fornye måten næringslivet ser på sponsing på, og vi beveger oss fra klassisk sponsing av drakter til å bli digital hovedpartner for Brann. Med vår kjernekompetanse vil vi tilrettelegge digitalt for at Brann som klubb utvikler seg, for at supporterne får digitale opplevelser som gjør fotballopplevelsen enda rikere, og dessuten gi målbar verdi for klubben og bedre innsikt for Norsk Toppfotball, sier Jon Christian Hillestad, direktør for Telias bedriftsmarked. – Vi vil rett og slett utfordre digitalisering i fotballen og toppe det som finnes i dag.

– Det er ekstremt viktig at publikum får gode opplevelser på stadion. Sportslige prestasjoner vil alltid være viktigst, men med denne digitale satsingen vil vi henge med i tiden på hva som forventes på et større arrangement, sier Therese Andvik Rygg, leder for marked, kommunikasjon og samfunnsansvar i Brann.

Robust digital infrastruktur

Rygg beskriver digitaliseringen som starten på en langsiktig reise om fremtidens fotballarena. At Brann nå blir digitale skal først og fremst berike supporterne, og Telia nøyer seg ikke med å installere et helt nytt WiFi-anlegg på stadion. Gjennom en egen app skal Brann og Telia forsterke kampopplevelsen på stadion og alt som skjer rundt Brann, både før, under og etter kamper, og gjennom hele sesongen.

– Den nye Brann-appen fylles med eksklusivt innhold, engasjerende konkurranser og gode premier. Der skal du finne alt innhold om Brann, samlet på ett sted, sier Rygg.

Enda mer engasjement

Via Brann-appen kan supporterne få med seg de siste nyhetene, dagens lagoppstilling og resultatene fra Brann. I tillegg har appen en egen Telia Replay-funksjon der videoklipp fra kampen er tilgjengelig live når man er koblet på gratis stadion-WiFi, eller én time etter kampslutt hvis man er utenfor stadion. Der følger man kampen fra setet med høydepunkter fra TV-sendingen, direkte på mobilen, med bare noen sekunder forsinkelse.

– Vi vil nå få muligheten til å kommunisere med supporterne før, under og etter kampen på en helt annen måte enn tidligere. Der de før har måttet bruke ulike kanaler for å få informasjon, vil vi nå samle dette under én plattform, sier Rygg.

Appen SK Brann lanseres 17. september 2020 og er tilgjengelig i App Store og Google Play.

Selve stadion-WiFi vil bli påbegynt i løpet av september, og vil være ferdigstilt til november.