Sjekker kvaliteten i Telenors mobilnett
Om et par år er det slutt for gamle kobbernett hos Telenor. Selskapets dekningsdirektør er nå på norgesturné for blant annet å sjekke at mobilnettet er robust nok til å overta.
Denne artikkelen er 2 år eller eldre
Dekningsdirektør Bjørn Amundsen i Telenor er nærmest en instituasjon i seg selv i norsk telekombransje. Han har egenhendig kjørt Norge på kryss og tvers tilsvarende flere runder rundt jorda. Nå drar han igjen – for 26. år på rad – på langtur på vegne av Telenors kunder for å sjekke status på kvaliteten i mobilnettet.
Ferden starter i Råde 6. september, deretter går turen innom samtlige av Norges regioner, før den endelig avsluttes 30. oktober på Lillehammer. Da har han dannet seg et godt bilde av hvordan farten og kvaliteten i nettet er per nå.
Årlig investerer Telenor milliardsummer i utbygging og vedlikehold av nettet. Men dekningsdirektøren erkjenner at Telenor er langt fra i mål med utbyggingen, og at kravene til et velfungerende mobilnett øker i takt med at kundene får mobile løsninger også på bredbånd.
Telenor er i ferd med å modernisere fast- og mobilnettet for å tilfredsstille kundenes krav til fart, kvalitet og stabilitet.
– Innen utgangen av 2022 skal kobbernettet tas ut av bruk. Nettet er mange steder over 100 år gammelt, og har ikke farten og kapasiteten kundene etterspør, samtidig som det blir vanskeligere å vedlikeholde det.
– Alle skal få en bedre løsning
Amundsen er tydelig på Telenors ambisjon om at ingen skal ha en dårligere opplevelse, selv om den tradisjonelle fasttelefonen over kobber forsvinner, og han beroliger de som frykter dårligere tilbud.
– De aller fleste vil oppleve at mobilnettet er langt bedre, sikrere, og stabilt enn dagens ADSL, altså bredbåndsnettet enkelte har gjennom kobber i dag. Jeg er ganske trygg på at for de fleste blir dette en positiv opplevelse, sier Amundsen.
På turen rundt om i landet har dekningsdirektøren avtaler om å treffe kommuner og næringsliv. På grunn av korona-epidemien blir det i år ikke så mange direktemøter med kunder som tidligere. Men han vet av erfaring at når han ruller rundt i sin godt synlige deknings-bil, tar folk kontakt.
Her er dekningsdirektørens reiserute i høst (endringer kan forekomme):
6.sep | Oslo |
7.sep | Verdal |
8.sep | Mo i Rana |
9.sep | Narvik |
10.sep | Alta |
11.sep | Honningsvåg |
12.sep | Honningsvåg |
13.sep | Kirkenes |
14.sep | Kirkenes |
15.sep | Vadsø |
16.sep | Karasjok |
17.sep | Alta |
18.sep | Tromsø |
21.sep | Tromsø |
22.sep | Harstad |
23.sep | Harstad |
28.sep | Oslo |
29.sep | Svolvær |
30.sep | Svolvær |
1.okt | Narvik |
2.okt | Bodø |
6.okt | Bodø |
7.okt | Mo i Rana |
8.okt | Namsos |
9.okt | Trondheim |
12.okt | Værnes |
13.okt | Trondheim |
14.okt | Molde |
15.okt | Førde |
16.okt | Førde |
19.okt | Kristiansand |
20.okt | Kristiansand |
21.okt | Stavanger |
22.okt | Bekkjarvik |
23.okt | Voss |
26.okt | Bergen |
27.okt | Førde |
28.okt | Ålesund |
29.okt | Ålesund |
30.okt | Lillehammer |