Treårig utviklingskontrakt til Kitron

Kitron er tildelt en utviklingskontrakt for å oppdatere et F-35 testprogramsett (TPS) og tilby reparasjonskapasitet gjennom Kitron og et United States Government (USG) depot. Kontrakten omfatter et treårig utviklingsprogram, med en samlet verdi på 20 millioner kroner. Utviklingen vil bli gjort ved Kitrons anlegg i Arendal.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er 2 år eller eldre

TPS-et ble designet og demonstrert av Kitron i henhold til en tidligere kontrakt. Det fullstendig oppdaterte TPS-et vil sette både Kitron og USG-depotet i stand til  å oppdage og isolere feil i L-Band Pre-Selector (LBPS) Line Replaceable Units (LRU), som er en modul i F-35-flyets kommunikasjons-, navigasjons- og identifikasjonssystem (CNI), utviklet av Northrop Grumman.

– Denne kontrakten viser at Kitrons rolle i F-35-programmet ikke bare dekker produksjon, men også inkluderer utviklingsprosjekter. Den peker også fremover mot betydelige forretningsmuligheter innen vedlikehold og reparasjon, som Kitron definitivt vil arbeide videre med, sier Hans Petter Thomassen, administrerende direktør i Kitron Norge.

Northrop Grummans integrerte CNI-system gir F-35-piloter mer enn 27 fullt integrerte driftsfunksjoner. Ved å anvende sin programvarestyrte radioteknologi åpner designet for samtidig bruk av flere kritiske funksjoner, samtidig som kravene til størrelse, vekt og energi reduseres kraftig for det avanserte jagerflyet.

Norge er et av de internasjonale partnerlandene som deltar i F-35-programmet. Under produksjonslisensavtalen mellom Kitron og Northrop Grumman vil Kitron produsere og reparere flere moduler for F-35 Joint Strike Fighter.

Powered by Labrador CMS