Elektronikkmarkedet i endring

Den globale elektronikkindustrien har endret seg mye. Med den siste virusepidemien og andre hendelser vil den endre seg mer.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er 2 år eller eldre

I løpet av det siste århundret har elektronikkindustrien endret seg drastisk. Med 96% av amerikanerne som nå eier en mobiltelefon og over 74% som eier en dataenhet (ifølge Pew Research Center) - blomstrer elektronikkmarkedet. Men har nyere hendelser, som COVID-19, påvirket bransjen?

COVID-19 og markedet

Koronaviruset (COVID-19) brøt først ut i Wuhan, Kina i slutten av 2019 og har siden drept over 38 000 mennesker. Viruset har fått land som Spania, Frankrike, Storbritannia og Kina til å stenge grenser og begrense ferdsel. Som du kan forestille deg, har dette påvirket elektronikkindustrien på mange måter - spesielt ettersom Wuhan er et enormt produksjonssenter for elektronikk.

I en artikkel fra IPC går det frem at elektronikkprodusenter forventer minst en fem ukers forsinkelse av produktforsendelser fra leverandører på grunn av koronavirusepidemien. Dette ifølge en undersøkelse utført av IPC. Gruppen sier videre at leveringsforsinkelser fra Kina og andre land der viruset har spredd seg allerede har negativ innvirkning på produsentene.

Elektronikkprodusentene forventer imidlertid at forsinkelsene vil drøye lengre enn hva deres leverandører oppgir for tiden. I gjennomsnitt forventer ledere at forsinkelser i forsendelsen vil være minst fem uker. – Forsinkelsene vil sannsynligvis gi ringvirkninger for resten av året, sier John Mitchell, IPCs president og administrerende direktør. – Jo lenger Kina blir påvirket av epidemien, og jo mer det sprer seg til andre deler av verden, vil forsyningskjeden oppleve flere og varierte belastninger og forstyrrelser.

Forfalskninger siver inn i markedet

Falske komponenter er en enorm trussel for elektronikkmarkedet. Forfalskningssektoren vokser år for år, noe som påvirker autoriserte produsenter som lager de ekte komponentene. Det er blitt nødvendig for distributører og produsenter av elektroniske komponenter å inspisere innkommende elektroniske komponenter for å sikre at de er autentiske og ikke farlige.

Til tross for de imponerende høyteknologiske hodene i denne bransjen, har ingen klart å overvinne markedets mest forvirrende utfordring: komponentfalsknerne. Hvorfor lager folk forfalskede komponenter? De fleste lager forfalsket elektronikk utelukkende for en høyere fortjenestemargin. Mange produsenter vil således hevde varen er ekte og selger den til en autentisk pris. I følge US Today prøvde en mann i California å importere falske datamaskiner som ville hatt en samlet verdi på 2,6 millioner dollar dersom de var ekte.

Forfalsket elektronikk gir en negativ effekt på elektronikkmarkedet fordi den påvirker ordentlige, autoriserte distributører. For å forhindre at forfalsket elektronikk fortsetter å sive inn i industrien, må du passe på emballasjen til komponentene. Mange selskaper investerer i anti-forfalskningsemballasje som sikrer at produktene deres er autentiske. Det globale markedet for anti-forfalskning, merkevarebeskyttelse og sikkerhetsemballasje vil nå 3,09 milliarder dollar i 2019, ifølge en rapport fra Smithers Pira.

En annen måte å unngå forfalsket elektronikk kunne være å bruke autoriserte søkeverktøy. For eksempel har eBOM et ECIA Autorisert søkeverktøy som utelukkende presenterer partnumrene til autoriserte distributører. Dette vil sikre at du unngår det "grå markedet" og kan kjøpe elektronikk trygt.

Miljøspørsmål

I dag er folk mye mer bevisste på hvordan de påvirker miljøet. Så mye at noen vil unngå å kjøpe et produkt hvis de vet at det kommer fra en uetisk kilde som vil bidra til klimaendringer. Dette spiller også inn på elektronikkmarkedet. Bedrifter erkjenner at de fleste potensielle kunder foretrekker å kjøpe produkter som er gunstige for miljøet, i stedet for å forurense dem.

Mouser Electronics har uttalt at ”Mouser har forbedret emballasjen for mindre ordrer ved å implementere miljøvennlig emballasje. Mouser har redusert mengden pakkemateriell betydelig, samtidig som det gir kvalitetsbeskyttelse til alle produktene under transport. Mousers nye, mindre og lettere emballasje har betydelig miljøpåvirkning ved å redusere drivstofforbruket og utslippene under transport. Ved å bruke et materiale som er både nedbrytbart og resirkulerbart, reduserer vi avfallsmengden.”

Samtidig har Digi-Key skjerpet miljøbidraget. De har sagt at ”Digi-Key har implementert en rekke resirkulerings- og gjenbruksprogrammer for produkter som papir, papp, plast, aluminiumsbokser, pakkemateriell, batterier, metaller, elektroniske komponenter, farlige materialer og andre materialer. Noe materiale blir gitt til lokal veldedighet og næringsliv.”

For å redusere søppelfyllingen gir Digi-Keys “Green Mug” -program alle nye ansatte et gjenbrukbart krus som skal redusere mengden engangsplast, aluminiumsbokser og Styrofoam. I hele anlegget deres er det installert påfyllingsstasjoner med vannflasker. Med Digi Key som en av de største distributørene av elektroniske komponenter globalt, er dette et lite, men riktig skritt som kan påvirke andre leverandører/distributører til å følge deres tiltak for å redusere emballasjen.

Miljøhensyn påvirker elektronikkmarkedet til å bli mer bevisst på hvordan de produserer, pakker og leverer komponenter for å komme miljøet til gode og vinne kundene. Mange store organisasjoner i markedet investerer i elektriske kjøretøy for å levere varene sine. 

Fordelene med disse kjøretøyene er at de ikke gir skadelige utslipp og er billigere å kjøre enn et vanlig kjøretøy, ettersom du ikke trenger å kjøpe bensin/diesel. Mange posttjenester som ‘Royal Mail’ har introdusert elektriske varebiler for å distribuere posten med lavere utslipp og redusere miljøbelastningen – i tillegg til å være mer attraktive for kundene.

Kunstig intelligens overtar

Kunstig intelligens (AI) innen medisinsk sektor har vist seg å være vellykket og pålitelig - spesielt i urolige tider som disse. I følge ”Sky News Study” er kunstig intelligens bedre enn ekspertradiologer til å oppdage brystkreft. Dette resulterer i færre feil gjort av radiologene og mer nøyaktige resultater for pasienter.

Studien fant at et AI-system utviklet av Google Health kan identifisere kreft i mammogram med brystscreening med færre falske positiver og færre falske negativer enn radiologer. I følge Business Insider har i tillegg USAs sentre for sykdomskontroll og -forebygging samarbeidet med Microsoft for å utvikle en selvsjekk for koronavirus, ”for å hjelpe mennesker som føler seg syke med å bestemme om de bør dra til sykehus for å søke behandling.”

Denne formen for AI er en effektiv måte å varsle folk om de burde dra for å få behandling, ettersom den påvirker kostnadene og forhindrer fysisk kontakt. Chatteroboten fungerer slik at den stiller pasienten en rekke spørsmål som alder, sted, symptomer osv. AI er i ferd med å endre elektronikkmarkedet til å bli en ”starterindustri” og gjør det mulig å redusere menneskelig interaksjon.

Smarthusprodukter er stort innen elektronikkbransjen akkurat nå. I følge Investopedia har over 3,6 millioner hjem ulike hjemmeroboter som hjelper til med gjøremål som støvsuging og rengjøring. Ikke nok med det, smarte høyttalere som Amazon Echo og Amazon Home har vokst år for år rundt 7%. Ifølge Statista ble det forventet at de globale inntektene for smarthusmarkedet ville nå en verdi på over 141 milliarder amerikanske dollar innen 2023.

Artikkelen er basert på et blogginnlegg av Amy Leary, markedsdirektør i eBOM.com

Powered by Labrador CMS