TomTom tester lidarkart

En Volvo XC90 er utstyrt med den nyeste Nvidia datamaskinen for autonom kjøring og omgitt med sensorer. Testbilen som TomTom har kalt Trillian, skal brukes til å optimalisere selvkjøringskart.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er 2 år eller eldre

TomTom er et av selskapene som leverer 3D-kart med høy oppløsning til eksperimentene med selvkjørende kjøretøy som foregår rundt om i verden akkurat nå. For å kunne vurdere kvaliteten har selskapet også sine egne selvkjørende biler på veiene.

– Å ha vårt eget autonome kjøretøy er en avgjørende fordel når vi utvikler teknologien som kreves for sikker og komfortabel autonom kjøring, sier Willem Strijbosch, leder for TomToms Autonomous Driving.

Åtte lidarsensorer, seks radarsensorer og Nvidia Drive 2 datamaskin i bagasjerommer er montert på Volvoen. I tillegg finnes stereokameraer for å se trafikkskilt og veimerking, GPS-mottakere for orientering, og selvfølgelig en mobilforbindelse.

Bilen vil i utgangspunktet kjøre på veiene rundt Berlin. Den overvåkes av to teknikere i forsetet som kan ta kontroll eller i verste fall kaste seg over en stor rød nødstoppknapp mellom seg.

TomTom produserer forskjellige typer veikart. De som bruker lidarsensorer er ikke de vanlige geometriske forenklede skissene du finner i et vegatlas, men nøyaktige 3D-bilder av trafikkmiljøet der alle fortauskanter og veiskilt er innskrevet med centimeterpresisjon.

3D-kartet sammenlignes med lidardata som bilen samler inn i sanntid, slik at bilen vet nøyaktig hvor den er. Dermed kan selvkjørende biler rulle ut på en slags virtuell skinne og trenger bare å bekymre seg for å holde rede på hva som skjer rundt bilen dynamisk.

Når bilen oppdager at 3D-kartet og terrenget er forskjellige, oppretter den og sender et lite «veikart» om forskjellen. Denne funksjonen er også testet i Volvo-bilen, i tillegg til en funksjon for å dynamisk streame oppdateringer av forskjellige typer kart til bilen.

Under NDC TechTown som ble arrangert i Kongsberg nylig, snakket Peter Bindels, fra TomTom Automotive Systems, om noe stort var på gang og som han ikke kunne avsløre. Vi har mistanke om at dette er en del av det. Hentydninger han kom med kan minne om at de går i denne retningen, ikke minst siden de sluttet med sin egen klassiske navigatorfamilie.

På TomToms nettsider er det en video som viser mer (ekstern lenke).

Powered by Labrador CMS