Hotellet robotiseres?

Clarion Hotel Amaranten skal være det første hotellet i verden som lar en ”robot” assistere gjestene på hotellrommet.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er 2 år eller eldre

Stockholmshotellet har installert den stemmekontrollerte robotassistenten Alexa, og sammen med bedriften EdgeDNA skapt hotellspesifikke funksjonaliteter.

Installasjonen er det første leddet i en spennende utvikling der hotellgjesten skal kunne få hjelp med enkle hotelltjenester samt innhente annen allmenn informasjon, kun ved å snakke ut i rommet, opplyses det.

Blant de tjenestene som Alexa i dag kan hjelpe hotellgjesten med finnes blant annet vekking, værvarsel, åpningstider for hotellet samt bestilling av taxi.

Tanken er at det meste etter hvert skal kunne gjøres via Alexa, som å bestille romservice, justere belysningen i rommet, samt andre tekniske funksjoner som gjør det enklere for gjesten.

– Foreløpig har vi installert Alexa i en av våre suiter som et prøveprosjekt. Gjestenes tilbakemelding har vært veldig positiv og vi ser derfor på dette som første steg i vår satsing på denne typen teknikk, sier Erica Lund, hotelldirektør Clarion Hotel Amaranten.

Powered by Labrador CMS