Aktiv støydemping i bilen

Analog Devices og Hyundai har en løsning for å motvirke støy fra dekk, motor og annet, slik at det blir stille i bilen.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er 2 år eller eldre

En sentral komponent i «Ranc» (Road-noise Active Noise Control) er A2B – en databuss som brukes til å transportere både lyd-, kontrollkommandoer og strøm.

Teknologien som gjør demping av støy på samme måte som i hodetelefoner, er i ferd med å bli mer sofistikert, ifølge Analog Devices og Hyundai. De hevder å ha produsert bransjens første heldigitale løsning for å fjerne veistøy.

En sentral komponent er A2B-databussen som transporterer lyd, kontrollkommandoer, sanntid og strøm til et enkelt ledningspar, i form av en uskjermet tvunnet parkabel. A2B er ADIs egen teknologi.

I tillegg er prosessen ifølge Hyundai mer kompleks enn bare å spille omvendt mikrofonlyd - for eksempel blir resonans i hjulene håndtert på en annen måte enn støy fra kjørebanen.

– Vi har samarbeidet tett med Hyundai for å konstruere det heldigitale RANC-systemet som utnytter A2B-teknologien for å redusere kostnader, vekt og designkompleksitet, som igjen forbedrer den generelle drivstoffeffektiviteten. Men også bidra til å løse flere utfordringer med det elektroniske RANC-systemet, sier Patrick Morgan, visepresident, Automotive Electrification and Infotainment, Analog Devices.

Selskapet planlegger å ta i bruk A2B på tvers av hele bilparken og også prøve å bruke den i selve lydsystemet, og kanskje i enda flere applikasjoner. Hyundai påpeker korte forsinkelser i A2B som en avgjørende faktor.

I dag går lyd i kjøretøy i separate analoge kraftledninger. A2B skal adressere lydapplikasjoner generelt i kjøretøyer, og vil redusere kostnadene, vekten og kompleksiteten, heter det i en melding fra Analog Devices.

Powered by Labrador CMS