Sensonor med enda mer nøyaktig IMU

Den nye STIM318 treghetsmålingsenheten (Inertial Measurement Unit – IMU) fra Sensonor lover kraftig økt akselerometerytelse for å støtte krevende retnings- og navigasjonsapplikasjoner. Ytelsen kan i mange applikasjoner erstatte fiberoptiske gyroer.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er 2 år eller eldre

Sensonor lover forbedret systemytelse med hensyn til robusthet, pålitelighet, størrelse, vekt, kraft og kostnader, og er designet for bruk i autonom maskinstyring, UAV nyttelast, satellitter, bærbare målinnsamlingssystemer, landnavigasjonssystemer, tårnstabilisering, missilstabilitet og navigasjon, og siktesystemer for bombekastere.

 

De som kjenner STIM300 ser at forskjellen ikke er stor – utenpå.

STIM318 består av 3 svært nøyaktige MEMS-gyroer, 3 akselerometre med høy stabilitet og 3 hellningsmålere. Utviklingen har skjedde i nært samarbeid med en global kunde, som utvikler autonome nyttefarkoster for nøyaktig konturdeteksjon.

Enheten er et ITAR (International Traffic in Arms Regulations)-fritt produkt, og er tilgjengelig i lisensierte og ikke-lisensierte versjoner. Den er også kompatibel med Sensonors STIM300 IMU, og kan gi tilleggsegenskaper til applikasjoner som allerede bruker den eldre versjonen.

I tillegg til ytelsesøkningen, kommer STIM318 med en ny Bias Trim Offset (BTO)-funksjon. Dette gjør at brukeren enkelt kan nullstille all forspenning på alle de 9 aksene. Hellningsforskyvning kan lagres i Flash og deretter gjenkalles ved neste systemstart.

Hans Richard Petersen viser oss at de nye STIM-enhetene er klare for levering.

I følge Hans Richard Petersen, leder for produktutvikling og markedsføring hos Sensonor, sitter STIM318 allerede i de nye redningshelikoptrene, der oppgaven er å stabiliserer radaren.

– Kundene er ekstremt konservative, så derfor er formfaktoren og farge den samme og navnet er nesten det samme, men med nevnte forbedringer, sier Petersen. – Den er blitt så god at en versjon er gjort lisenspliktig.

Powered by Labrador CMS