Åpner teknologisenter i Norge

I går åpnet Microsoft Norge dørene til Microsoft Technology Center Oslo – et samarbeidssenter mellom Microsoft og bedrifter som ønsker en digital transformasjon.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er 2 år eller eldre

Teknologisenteret er plassert i Microsoft sitt hovedkontor, i Bjørvika i Oslo. Senteret er nummer 41 av slike senteret på globalt plan.

– Microsofts Teknologisenter skal være en hub der kunder, partnere og teknologi møtes for å sette fart i deres transformasjonsreiser. Ved å samarbeide på nye måter og i utradisjonelle former, med tilgang på det siste og fremste i Microsoft håper vi på å skape begeistring for mulighetene som finnes, ta ut flere digitaliseringsgevinster og generere energi til å ta steget til neste nivå, sier Kimberly Lein-Mathisen, administrerende direktør i Microsoft Norge.

Ressurser
For å finne de riktige løsningene for sine kunder har Microsoft samlet de riktige ressursene på et og samme sted. Hos MTC finner du mennesker med en allsidig kompetanse, som alle er eksperter innenfor sine fagfelt. Dette inkluderer blant annet arkitekter med senior erfaring og kompetanse. I selve senteret presenteres en rekke løsninger som allerede er implementert for ulike bedrifter, hovedsakelig norske. Disse «opplevelsene» er ment for inspirasjon og for å i praksis vise frem hvilke mulighetene som finnes. Her kan kunden få en førstehåndsopplevelse på hvordan Microsoft og partner-teknologi kan bistå med den digitale transformasjonen.

Kristian Heim.

– Selve senteret, og de ulike interaktive og omfattende løsningene som er demonstrert her, har blitt tatt veldig godt imot. Ved å kunne vise hvordan teknologien fungerer i praksis når vi igjennom med en helt annen kraft, forteller Kristian Heim, direktør MTC.

Fra etablert til startups
MTC jobber med alt fra store etablerte bedrifter til start-ups, og for å levere de riktige løsningene og opplevelsene er de nødt til å tilpasse arbeidsprosessen for hver enkelt kunde. De ulike bedriftene har ulike utgangspunkt, og en viktig del av jobben handler om å definere hva mulighetene er og hvor disse ligger.

Hos MTC tilbys seks ulike kunde-engasjement:

1. Idé-engasjement: Her utforskes virkningen av en digital transformasjon og innovasjon. I tillegg hjelper Microsoft kundene med å lage en strategi og definere målsetninger, samt definere veien videre og peke på hvilke justeringer som må skje hos bedriften.

2. Strategi-engasjement: Her inviteres det til en strategisk og teknisk diskusjon om virksomheten, for å få innsikt og forståelse for bedriftens mål og utfordringer. På denne måten kan Microsoft tilpasse mulighetene og løsningene – for å nå kundens mål.

3. Arkitektur- og design-engasjement: Basert på de forretningsmessige og tekniske kravene hos bedriften skapes en løsning. Både en innledende løsning, og en arkitektur for videre implementering.

4. Hackathon-engasjement: Dette innebærer en intens og inkluderende arbeidsfase for å avgjøre om spesifikke teknologier er mulig å anvende.

5. Workshop: For å sikre at ferdighetene og kjennskapen til teknologien implementeres internt hos bedriften, holdes det workshops. Dette for å muliggjøre utvikling og tilpasning av løsningene videre.

6. Rapid Prototype: En skreddersydd opplevelse blir til for å demonstrere de viktigste tekniske egenskapene til en løsning, og for å oppdage eventuelle utfordringer. Dette gjør beslutningstaking enklere og mer effektivt for bedriften.

Powered by Labrador CMS