Ruller ut V2X med ny Golf - Elektronikknett
volkswagen golf

Ruller ut V2X med ny Golf

Når den nye Volkswagen Golf nå er lansert, melder bilprodusenten og NXP samtidig at de nå har foretatt verdens største utrulling av kommunikasjonsteknologi basert på kjøretøy-til-alt-teknologi (V2X).

Volkswagen Golf lanseres med NXPs kjøretøy-til-alt-teknologi (V2X), som Volkswagen har kalt Car2X.

Den nylanserte Golf av åttende generasjon er den første europeiske bilmodellen utstyrt med V2X i volum, og med det gir den et stort løft for distribusjonen av teknologien på europeiske veier. Teknologien kan forhindre ulykker ved å få biler til å kommunisere med hverandre, uavhengig av bilmerker og uten støtte fra mobilinfrastruktur.

Selskapene har samarbeidet tett for oppnå høy pålitelighet og ytelse, samt for standardisering av V2X-kommunikasjon som adresserer cybersikkerhet og personvern, heter det.

V2X i Europa
Wi-Fi-basert V2X er en moden teknologi som er testet i mer enn 10 år. For tiden er 1000 km europeiske veier utstyrt med V2X-teknologi basert på Wi-Fi med 5000 km planlagt ved slutten av 2019. Forskning og utvikling, testing og standardisering har skjedd i et globalt økosystem av leverandører og bilprodusenter til sikre pålitelighet i forskjellige vei- og trafikkforhold. Wi-Fi danner derfor grunnlaget for den europeiske standarden som er valgt for kommunikasjon mellom bil og kjøretøy og infrastruktur. En ekstra fordel er tilgjengeligheten er uavhengig av betalte mobiltjenester. Andre som utvikler mobilbaserte teknologier kan legges komplementært til Wi-Fi-basert V2X.

V2X-kommunikasjon er tenkt å bli en kritisk del av avanserte kjørehjelpesystemer, migrasjonen til autonome biler som kommuniserer med hverandre og med trafikkinfrastruktur. Fordelen med Wi-Fi-basert V2X, slik partene ser det, er robust kommunikasjon i sanntid – uavhengig av bilmerker.

V2X i korte trekk

  • Det muliggjør oppmerksomhet og kommunikasjon mellom biler, veginfrastruktur som trafikklys eller gateskilt og andre trafikanter som syklister og fotgjengere.
  • Teknologien er samarbeidende, slik at den kan benytte seg av sensordata fra tilsvarende utstyrte biler for å advare om farer og forhindre ulykker.
  • V2X er en teknologi som kompletterer andre ADAS-sensorteknologier som radar, LiDAR og kameraer.
  • Det hjelper kjøretøyer til å «se» mer enn en kilometer foran og rundt hjørnene for å gi tidlig varsel om hindringer, farer og veiforhold.
  • Den har muligheten til å «se» gjennom objekter, og gir mer informasjon enn det som er oppnådd bare gjennom siktlinjen.
  • Sensorfunksjonene påvirkes ikke av dårlige værforhold.

Vi får også vite at NXP tilbyr den eneste 5,9 GHz V2X-systemløsningen som finnes i volumproduksjon i dag.

Kommentarer