Autentiseringskrets øker sikkerheten i biler

Maxim hevder de kan tilby industriens første – og eneste – sikre autentisering som er godkjent for bruk i biler. 

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er 2 år eller eldre

Ifølge selskapet kan utviklere nå forbedre sikkerheten, tryggheten og dataintegriteten i tilkoplede kjøretøysystemer, samtidig som de reduserer både kompleksitet og kodeutviklingstid med den nye autentiseringsenheten DS28C40 DeepCover.

Som den første og eneste AEC-Q100 Grad 1 løsningen for kjøretøysystemer, skal denne autentiseringsbrikken redusere programvaresårbarhetem i dagens løsninger, blant annet for å sikre at bare ekte komponenter blir brukt i elektronikksystemer som førerassistanse (ADAS) og batterier i elbiler (EV).

Vi hører stadig om økende risiko og sårbarheter i avansert bilelektronikk, og både bruk av tvilsomme komponenter og muligheten for ondsinnede angrep kan få store konsekvenser. Imidlertid har dagens sikkerhets-mikrokontrollere et relativt stort fotavtrykk og krever ganske stor innsats for å utvikle og teste programvarekode. Og jo større kodebase, jo større sjanse for at bugs eller skadevare kan påvirke ytelsen, ifølge Maxim.

DS28C40 DeepCover erstatter således slike mikrokontrollerbaserte tilnærminger, og skal gjøre ting enklere for utviklerne, samtidig som den tilbyr mange funksjoner. Blant annet kan den detektere tyveri av verdifulle komponenter, slik som frontlyktmoduler.  

Den tilbyr også offentlig/privat nøkkel asymmetrisk ECDSA (ECC-P256 kurve) og andre viktige autentiseringsalgoritmer innebygd i ICen. Dette skal gjøre OEMs i stand til å droppe utvikling av proprietær kode på komponentnivå.

DS28C40 kommer i en 4mm-x-3mm TDFN pakke, og opererer i temperaturområdet -40- til +125 grader Celsius.

Powered by Labrador CMS