Neste generasjons racerbiler avduket av studentene på NTNU - Elektronikknett
revolve-nova
Nova har en akselerasjon på 2,2 sekunder fra 0-100 km/t. Dette er en av to racerbiler som er utviklet og bygget. De elektriske motorene er også utviklet av studentene ved NTNU.

Neste generasjons racerbiler avduket av studentene på NTNU

På fritiden bygger de 67 studentene i Revolve NTNU racerbiler som går raskere enn en Tesla. I begynnelsen av mai ble de nyeste fartsmonstrene avduket foran over 500 tilskuere på Studentersamfundet og over 2500 som fulgte med over nettet.

Den nyeste racerbilen “Nova” skal kunne gå fra 0-100 på bare 2.2 sekunder og veier kun 165 kilo, som er en vektreduksjon på 18 kg fra bilen fra 2018. «Atmos» er navnet på årets førerløse racerbil, som skal kunne kjøre helt av seg selv uten interaksjon fra mennesker, en såkalt autonom bil. ATMOS og Nova skal snart konkurrere mot verdens beste ingeniørlag i den verdensomspennende ingeniørkonkurransen Formula Student.

Helt vanvittig
– Disse studentene setter teori i praksis i en skala som få andre organisasjoner kan måle seg med. På kun åtte måneder går man fra blanke ark til to fullblods racerbiler. Det er helt vanvittig. Dette er studentene som utgjør fremtidens ingeniører, og det vi ser her i dag er beviset på hva dedikerte, ambisiøse og innovative studenter kan få til sammen, sier Karoline Halvorsen, Prosjektleder for Revolve NTNU

Frivillig
Revolve NTNU er en frivillig studentorganisasjon bestående av 67 medlemmer med bakgrunn fra over 20 forskjellige studieretninger. Studentene har ansvar for alt i det som på mange måter er en mellomstor bedrift.

Et av verdens beste
Det lille laget fra Trondheim er nå et av verdens beste lag, rangert som nummer åtte i verden etter fjorårets prestasjoner. Revolve NTNU konkurrerer hovedsakelig i Europa, der de gjeveste og mest prestisjetunge konkurransene finner sted. Konkurransen tester både racerbilene sine kjøreegenskaper og medlemmene på teamet, gjennom forskjellige arrangementer som konkurransen består av. Medlemmene må forsvare designvalgene gjort på bilen, kostnadene for produksjon og utvikling, samt fremlegge en business plan for masseproduksjon av bildene.

Gode partnere
Med Kongsberg Gruppen og Bertil O. Steen i spissen har Revolve NTNU over 150 samarbeidspartnere som gjør det mulig for studentene å designe og produsere disse bilene. Bidraget kan være alt fra konsultering, komponenter, lån av lokaler, maskinering eller finansielle midler.

– Vi samarbeider tett med industrien, og sammen utfordrer vi hverandre til å bli bedre og pusher teknologien fremover, sier Halvorsen.

Innovasjon
Ved bruk av Vilje, NTNUs superdatamaskin, har studentene designet en aerodynamisk vingepakke som presser bilen ned i bakken med en tilsvarende vekt på 95 kg i 60 km/t. Dette er en av grunnene til at bilen sitter som limt til bakken i krappe svinger, og er et stort konkurransefortrinn. Studentene forklarer at dette ikke hadde vært mulig uten å simulere på superdatamaskinen til NTNU. Skulle man gjort det på en vanlig datamaskin ville det tatt 114 år.

Revolve-motor Elmotoren er designet i sin helhet av studentene.

Egendesignet motor
I år kjører også Revolve NTNU for første gang med egendesignede elektriske motorer, men det stopper ikke der, får vi vite.

Etter å ha vært et utviklingsprosjekt over fire år kan årets team stolt annonsere at årets bil inneholder fire selvutviklede motorkontrollere. Det er de som omgjør likestrøm fra batteripakken til vekselstrøm, og som går ut i motorene.

– Over disse årene har 8 studenter hvert år dedikert et år av livet sitt, hvorav tre av disse attpåtil har skrevet masteroppgave på temaet. Dette er for å ikke snakke om all kompetanse og midler man har fått fra eksterne, og det gjør meg utrolig stolt å kunne si i dag at i år har vi endelig fått det til! Denne inverteren gjør operasjoner 12 000 ganger i sekunder og har en absolutt feilmargin på 0,0000007 sekunder, sier Odin Aleksander Severintsen, teknisk Leder elektrisk

Selvkjørende
I tillegg til å bygge en ny elektrisk racerbil, har studentene utviklet racerbilen ATMOS, til å bli førerløs. Bilen skal forstå hvor banen er og velge hvor den skal kjøre, for å komme raskest rundt banen.

Studentene utvikler kompliserte algoritmer og store mengder kode for å få dette til. All koden i ren tekst ville vært like mange sider som alle Ringene Herre bøkene.

Dette er det andre året Revolve NTNU utvikler en førerløs racerbil.

Studentene skal i år konkurrere i Ungarn, Østerrike og Tyskland. Men før det skal de teste bilen til det ytterste i Trondheim.

Kommentarer