Dekningsdirektør Bjørn Amundsen i Telenor har kjørt hele løypetraseen på motorsykkel og målt dekningen. Bildet er tatt på Storheia i Hadsel, i målområdet for den tredje etappen.

Investerer i mobildekning for Arctic Race

Varige investeringer: Telenor bruker rundt 20 millioner kroner på mobilnettet i vertskommunene for årets Arctic Race of Norway (ARN).

Publisert

Denne artikkelen er 2 år eller eldre

Telenor, vertskommunene og Arctic Race of Norway samarbeider tett for å sikre gode mobilforhold nær sagt fra start til mål. Rittet starter i Å i Lofoten, og fortsetter gjennom Lofoten og Vesterålen, før det hele avgjøres i Narvik.

41 nye prosjekter

Telenor har de siste tre årene investert flere titalls millioner for å sikre god mobildekning i kommunene hvor sykkelrittet Arctic Race of Norway har blitt arrangert. Foran årets ritt har Telenor gjennomført 41 ulike prosjekter langs traseen, herav fem tuneller med 4G, ni helt nye basestasjoner, og oppgradering av 12 basestasjoner med ny teknologi.

God mobildekning både for tale og mobilt bredbånd er avgjørende for at et internasjonalt sykkelritt skal kunne gjennomføres som ønskelig. Både presse, publikum, støtteapparat for rytterne og arrangøren forventer å kunne dele opplevelsene, ikke minst i sosiale medier. Utvidet 4G betyr også nye muligheter for direkte TV-dekning av sykkelrittet. Telenors investeringer har blant annet gått til oppgraderinger av basestasjoner, nye repeatere, og dekning i tuneller. 

Bedre mobildekning avgjørende for kommunene

Vertskommunene er tydelige på at sykkelrittet ved siden av å være en folkefest, også er viktig for å sikre god og varig mobildekning.

Ordfører Hans Fredrik Sørdal i Flakstad kommune er opptatt av samfunnsnytten mobilinvesteringen representerer:

Årets løypetrase i Arctic Race of Norway går fra Å i Lofoten til Narvik.

– ARN er med å gi Lofoten verdens beste 4G dekning. Det betyr mye for næringsliv, innbyggere og ikke minst sikkerhet i hele Lofoten.

 

En del av moderniseringen av nettet

Dekningsdirektør Bjørn Amundsen i Telenor forteller at investeringene i ARN tjener flere formål.

– Vi ønsker å gi arrangør, næringsliv publikum og presse gode mobilforhold de fire dagene rittet pågår. Samtidig er det avgjørende å ha god mobildekning når vi moderniserer og faser ut kobbernettet. Da skal alle våre kunder være trygge på at erstatningen i form av mobil- og fibernett oppleves som bedre enn det over 100 år gamle kobbernettet de hittil har brukt.

Amundsen benytter også arrangementet til å møte kommune, næringsliv og privatkunder.
– Mobilnettet kan ikke bygges fra vårt hovedkontor på Fornebu. Vi er nødt å reise ut for å få det fullstendige bildet av kundenes behov for våre tjenester, sier Amundsen, og legger til at han setter pris på å bli kontaktet både før, under og etter arrangementet.

Daglig leder Knut-Eirik Dybdal i Arctic Race of Norway er glad for samarbeidet med Telenor.

– Et av målene med Arctic Race of Norway er å bidra til utvikling av Nord-Norge. Gjennom avtalen med Telenor sikrer vi varige forbedringer i viktig infrastruktur som innbyggere og lokalt næringsliv kan nyte godt av også etter at sykkelrittet er ferdig, sier Dybdal.

Powered by Labrador CMS