Vil styrke danske skolebarn gjennom norsk konsept - Elektronikknett
20180827_Grouleff_Newton14
Første og eneste Newtonroom som tilbyr spesialutdannede Newton-lærere i Danmark åpnet i Hvidovre i 2015 og er en stor suksess. Nå skal konseptet rulles ut videre. Foto: Nils Lund

Vil styrke danske skolebarn gjennom norsk konsept

Utviklingen innen naturvitenskap og teknologi er så sterk at de danske skolenes fag (og lærere) kan få det vanskelig å holde følge med det. Problemet er løst 30 steder i Norge, fordi flere skoler går sammen i et inspirerende og teknisk velutstyrt klasserom med fokus på vitenskap, matematikk og teknologi – et såkalt Newtonroom.

Non-profit organisasjonen FIRST Scandinavia har nå ansatt en dansk kapasitet, tidligere klyngeleder i RoboCluster, Bjarke Falk Nielsen, for å tilby danske barn samme muligheter i samarbeid med næringslivet. Konseptet er godt mottatt av blant annet André Rogacziewski, leder av det danske TeknologipagtRådet.

Bjarke_Falk_Nielsen FIRST Skandinavias leder i Danmark, Bjarke Falk Nielsen. Foto: Nils Lund

– Jeg ønsker å skape interesse for vitenskap, matematikk og teknologi i alle danske barn. Ved å tenne gnisten allerede i ung alder, er de motivert for å bli med på å skape fremtidens samfunn. Det er mange viktige ting som skal finnes opp med de utfordringene vi står overfor. Samtidig fører disse kursene til flotte jobbmuligheter i raskt voksende klynger, som roper etter mer kapasitet, som for eksempel Danmarks globalt anerkjente robotindustri. Derfor vil vi rulle ut det velprøvde norske Newtonroom-konseptet i Danmark, sier Bjarke Falk Nielsen, dansk leder for FIRST Scandinavia. Siden begynnelsen i 2000 har organisasjonen gitt over 200 000 skandinaviske barn erfaringer med teknologi, matematikk og vitenskap gjennom Newtonrooms og FIRST LEGO League, som FIRST Scandinavia også står bak.

Første og eneste Newtonroom som tilbyr spesialutdannede Newton-lærere i Danmark åpnet i Hvidovre i 2015 og er en stor suksess. Nå skal konseptet rulles ut videre i Danmark, samtidig som lignende rom blir bygget flere steder i Tyskland og Skottland.

– Det er veldig morsomt å være her i rommet. Det er spennende å programmere og bruke matematikk på denne måten. Hvis en av vennene mine ønsket å jobbe med roboter som voksen, tror jeg det ville vært veldig kult, sier Freja Mosander på 12 år. Hun sitter i hvit frakk og bakser med en liten robot med hjul i Hvidovre Newtonroom, et tidligere kjellerrom, som nå er lyst og innredet med roboter, dampmaskiner, sterke farger og lydisolerende skillevegger.

– Jeg er overbevist om at kombinasjonen av velfungerende og engasjerte lærere kan gi et utslag, så lille Fatima eller Magnus en dag velger å gå videre på den tekniske eller vitenskapelige vein. Ungene liker å være her. Det er entusiasmen vi prøver å så her, forklarer vitenskapslærer Hinna Ahmed, som leder et team med fem høyt kvalifiserte lærere, ansvarlig for den daglige samordningen av de 2500 besøkende fra kommunens ni grunnskoler. Hun fortsetter:

– 100 prosent av våre besøkende lærere anslår at Newtonroom hjelper elevene til å nå læringsmålene. Besøkende lærere blir ofte overrasket over hvordan barn plutselig ser mening i matematikk eller vitenskap etter et besøk her. En skrev for eksempel: «... studenter som i normalt gruppearbeid kan ha problemer med å yte og være konstruktive, ble fullstendig oppslukte og konsentrerte.»

Kommentarer