Prosessering i utkanten av skyen

I fremtidens nettverk  vil det ikke være snakk om prosessering enten i skyen eller i utkanten av nettet, men både og – og litt imellom, ifølge Wind River.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er 2 år eller eldre

Wind River har samarbeidet med telekomselskapet BT rundt en forskningsaktivitet som skal vise applikasjoner for sky-kant prosessering (Edge Cloud Compute). Et felles ”proof of concept” blir demonstrert under SDN NFV World Congress 2018 og omfatter Wind River Titanium Cloud, en implementeringsklar virtualiseringsplattform.

Ifølge Wind River vil 5G-applikasjoner kreve lokalisering av prosesseringskraft og –kapasitet nærmere der trafikken kommer fra, i motsetning til at applikasjonslogikk tradisjonelt er blitt plassert i datasentre. Imidlertid vil 5G-applikasjoner, som for selvkjørende biler eller industriell IoT, der fysiske styresystemer krever ekstremt lav forsinkelse, kreve ulike nettverksplasseringer for logikken. I disse tilfellene vil prosesseringen ofte måtte foregå langt nærmere sluttenheten. 

– 5G vil kreve ultra-lav forsinkelse og dynamiske prosesseringsarkitekturer for skyen, sier Charlie Ashton, seniordirektør for telekommunikasjon hos Wind River. Han mener Wind River kan tilby en fleksibel og sikker skybasert infrastruktur som kan implementeres ved enhver nettverkslokasjon. 

– Fremveksten av sky-kant-prosessering vil kreve fleksibel infrastruktur og implementering av dynamiske applikasjoner hvor det trengs, og når det trengs, og BTs nettverk er i utvikling for å møte disse behovene, kommenterer  Maria Cuevas, som leder forskningsavdelingen for mobile kjernenettverk hos BT. 

Demonstrasjonsplattformen kjører på en mobilbasestasjon fra BT og omfatter en sky-kant-prosesseringsnode som anvender Titanium Cloud virtualiseringsplattform og en lokal trafikkavlastningsfunksjon fra Athonet, en programvarebasert mobilkjerneleverandør. 

Demonstrasjonen skal vise flere brukertilfeller for 5G sky-kant-prosessering, inkludert for neste generasjon tilkoplede kjøretøy samt for augmentert/virtuell virkelighet:

•       Fjernstyrt kjøretøykontroll for trafikk/rutestyring
•       Kjøretøy-til-kjøretøy- og kjøretøy-til-infrastruktur-kommunikasjon for anti-kollisjon
•       Augmentert virkelighet for sesjoner med flere personer uten forstyrrelse av spillfunksjon

Powered by Labrador CMS