Brønnøy Kalk AS tester nå seks førerløse lastebiler for kalktransport. De skal i drift mot slutten av 2019. Foto: Volvo Trucks.

Første kommersielle kontrakt for Volvos selvkjørende lastebiler

Seks selvdrevne lastebiler i FH16-familien skal transportere kalkstein fra Brønnøy Kalks dagbrudd til en nærliggende havn. Avstanden er fem kilometer og blir den første kommersielle avtale for Volvo for denne typen kjøretøy.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er 2 år eller eldre

– Å bruke selvgående kjøretøy vil øke vår konkurransekraft i et tøft globalt marked, sier administrerende direktør Raymond Langfjorden i Brønnøy Kalk, i en pressemelding.

Kalkstenen blir transportert av de seks selvgående lastebilene fem kilometer fra dagens brudd til knuseverket ved havnen. Veien går gjennom lange tunneler, men også utendørs. Ingen del av transporten foregår på offentlig vei, så det trengs ingen spesiell tillatelse for kjøringen.

Rent praktisk lastes lastebilene med en hjullaster, og operatøren bestemmer når lastebilen skal kjøre. Når den ankommer, mottas den av en annen operatør som sørger for at lastebilen tømmes og deretter returneres.

Løsningen er under test stund, og planen er å ta den i full drift innen utgangen av 2019.

Avtalen med Brønnøy Kalk er en komplett transportløsning der kunden betaler per levert tonn.

Volvo har gjennomført en rekke liknende automatiseringsprosjekter innen blant annet sukkerrørshøsting og søppelsinnamling, men dette er den første kommersielle avtalen.

Powered by Labrador CMS