Slik ser forsiden ut på cebit.de i dag.

Cebit gir seg

Cebit i Hannover, en gang verdens største digitale messe med 800 000 besøkende, er stengt etter 32 år. Hadde blitt arrangert i år, ville det vært for 33. gang. Etter en massiv nedgang i besøkende og bestillinger fra utstillere, blir det ikke noe Cebit i 2019.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er 2 år eller eldre

Selv kan vi huske Cebit som et hjørne i Hannover Industri-messen. Vi skriver 1986, før det ble en gigant, spesielt rundt tusenårsskiftet.

Med tanke på det fallende antall rombestillinger for Cebit 2019, ønsker arrangøren Hannover Messe å «strømlinjeforme sin messeportefølje», som selskapet annonserte i en pressemelding. Cebits bransjelaterte temaer skal videreføres på Hannover Messe. Separate, fokuserte spesialistarrnagementer skal utvikles for hvert av de andre fagområdene.

Cebit hadde sin beste tid rundt tusenårsskiftet, med 800.000 besøkende, og var verdens største B2B-messe for digitale temaer. Store utstillere var med jevne mellomrom IBM, Hewlett-Packard, SAP og de vanlige store telekomselskapene. Over tid begynte messen å lide av sin egen suksess: Digital teknologi i forbrukerverdenen og den massive utvidelsen av målgruppen, samt differensiering av tema, førte til en over-utvidelse av arrangementet. Dette førte samtidig til en utflating av tilbudet. Som et resultat av dette, gikk både antall utstillere og besøkende nedover.

nettsiden til Cebit står det blant annet: «Deutsche Messe vil kansellere CEBIT 2019 på grunn av synkende antall besøkende og en fortsatt reduksjon i bestillinger fra utstillere. Det siste CEBIT-konseptet besto av en utstilling, konferanse og festival.»

Arrangørene hadde nylig fullstendig ombygd messen og flyttet den fra regnfull mars til sommer. Samtidig prøvde de å endre utstillingens karakter – i stedet for et tørt næringslivsshow, skulle det være en konferanse og festivalhendelse. Imidlertid, i digitaliseringsalderen, hadde den tidligere supermessen for databehandling og -maskiner mistet sitt unike salgsargument. I tillegg holdt viktige utstillere som Microsoft seg borte fra arrangementet, og messen befant seg i en nedadgående spiral. Bare 120.000 besøkende deltok på årets messe. Arrangøren ønsket heller ikke å fortelle om de hadde gått i pluss.

Forbundet til den tyske digitale industrien, Bitkom, uttrykte sin bekymring over nedgangen for Cebit. Men foreningen brukte sin «gravtale» til å invitere til en egen begivenhet, noe som i hvert fall delvis kan overta arven fra den avdøde tanten Cebit. Den 11. april ønsker Bitkom å holde en «hub-festival» med tema kunstig intelligens i Berlin, skriver eeTimes.

Powered by Labrador CMS