Utforsker 5G i bilkommunikasjon

Ledende forskningsinstitutter i Europa og USA slår seg sammen for å utviklet pålitelig 5G millimeterbølgekommunikasjon mellom biler.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er 2 år eller eldre

I et internasjonalt forskningssamarbeid er Austrian Institute of Technology (AIT), Technische Universität Wien (TU Wien), Brno University of Technology og the University of Southern California (USC) Viterbi School of Engineering i ferd med å skape nye teknikker for å forstå trådløs signalutbredelse mellom kjøretøy.

Forskningsmålet er trådløse kommunikasjonslinker med kapasitet til høyhastighets dataoverføring, for brukere i fremtidige autonome transportapplikasjoner som sammenkoblede biler, tog og busser, opplyser AIT i en pressemelding i dag. 

5G, femte generasjon mobile nettverk, er ansett å bli en skikkelig teknologisk revolusjon, og er gjenstand for intensivt forsknings- og utviklingsarbeid verden rundt. Ved å utnytte de nylig tilgjengelige frekvensbåndene over 28GHz, vil 5G-teknologien kunne oppnå dataoverføringshastigheter opp til 100 ganger raskere (dvs. opp til 10.000 MBit/s) enn dagens mobilradiostandarder.

Dette vil muliggjøre helt nye applikasjoner, hvorav én er å bidra til å forbedre funksjonalitet i selvkjørende biler, og dermed redusere ulykker og miljømessige påvirkninger. 

De fire instituttene skal se på signalforplantning i nye frekvensbånd, måleteknologier og estimeringsalgoritmer. Arbeidet anses som viktig for å forstå hvordan disse radiobølgene forplanter seg, som et ledd i å forbedre kommunikasjon mellom kjøretøyene. 

– Dette vil kunne gi ny innsikt i og grunnlag for design av kommunikasjonssystemer i millimeterbølgeområdet, sier Thomas Zemen, seniorforsker og temakoordinator ved AIT.  

– Vår utfordring er å oppnå en pålitelig pakkeoverføring for slike svært mobile brukere, før pakkene blir utdatert, forklarer professor Christoph Mecklenbräuker ved TU Wien. 

Her vil også grunnforskningen være viktig, noe professor Andreas Molisch fra USC Viterbi School of Engineering understreker. – Bare ved å forstå de grunnleggende mekanismene, spesielt når det gjelder bølgeforplantningen mellom kjøretøy, vil vi kunne bli i stand til å designe systemer som har tilstrekkelig pålitelighet for nye applikasjoner, som både kan spare liv og forbedre livskvaliteten for mange, sier han. 

– Målet for oss er å skape anvendelige, pålitelige og nøyaktige verktøy som beskriver signalforplantning i millimeterbølgeområdet, i et tøft miljø med varierende klokkesignaler,  og som kan gjøre design av neste generasjon mobilnettverk for kjøretøykommunikasjon enklere, raskere og mindre kostbart, avslutter professor Ales Prokes ved TU Brno.

Mer informasjon fra AIT her.

Powered by Labrador CMS