Øyesporing til VR/AR hodesett

Svenske Tobii, som utvikler teknologi for øyesporing, og Qualcomm skal samarbeide om å få øyesporing i mobile hodesett for virtuell- og kunstig virkelighet.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er 2 år eller eldre

Samarbeidet skal gjøre øyesporing tilgjengelig i mobile VR/AR-skjermer som drives av plattformen Qualcomm Snapdragon 845 Mobile VR.

Et resultat som kommer ut av samarbeidet er at de skal lage et komplett referansdesign og utviklingssett for plattformen. Dette inkluderer Tobii’s EyeCore øysporingsalgoritme og maskinvaredesign. Dessuten vil Tobii lisensiere sin øyesporingsteknologi og -system, i tillegg til å samarbeide med produsenter av slike hodesett i forbindelse med de optiske løsningene.

En av flere fordeler med å bruke Tobii’s system er at grafikken på skjermen i hodesettet fokuserer der øyet ser (på engelsk: Foveated Rendering). I praksis betyr det at grafikkprosesseringen reduseres til dette fokusområdet. Noe som igjen muliggjør høyere skjermoppløsning og effektivitet og lenger batterilevetid.

Andre funksjoner som blir mulig er hånd-øyekoordinasjon, og i forbindelse med flerbrukerspill kan man faktisk ha en interaktiv øyekontakt og alt det kan innebære. For eksempel i personspill der man bruker såkalte avatarer.

Men som vi vet, virtuell virkelighet kommer også inn i industrien, enten det er sanntids veiledning/instruksjoner eller oppslag i teknisk dokumentasjon mens man er på selve arbeidsplassen.

Vi har bare sett begynnelsen.

Videoen under gir en kort introduksjon til hva samarbeidet vil føre til.

Powered by Labrador CMS