Vil digitalisere leveringskjeden
Mønsterkortleverandøren Elmatica tar første skritt mot en digital leveringskjede: – PDF-formatet tilhører fortiden.
Denne artikkelen er 2 år eller eldre
En stadig mer digital produksjonslinje øker effektiviteten og gjør det mulig å bruke mer tid og ressurser på andre oppgaver.
Samtidig har leveringskjeden utviklet seg fra noen få kontaktpunkter, til en kompleks kjede av designere, produkteiere, monteringsbedrifter, komponent- og mønsterkortmeglere, distributører, fabrikker og underleverandører. Alle disse sender data frem og tilbake, og legger mye manuelt arbeid i å tolke all informasjonen.
Nå har Elmatica satt seg fore å gjøre noe med dette.
– PDF-formatet tilhører fortiden. Nå er det på tide å hoppe rett ut i ”full digitalisering”, med en digital leveringskjede, der data er tilgjengelig for alle involverte parter til enhver tid. Det vil muliggjøre kontinuerlig sporing av hele innkjøpsprosessen, sier adm. direktør i Elmatica, Didrik Bech.
– Bare se på hvordan ting er i dag; en leveringskjede delvis bygd på henholdsvis digital kommunikasjon, pdf og papir. – Sporings- og kontrollprosessene er tidkrevende, og det er vanskelig å ha full styring med alt, fremholder han.
– Med en digital leveringskjede vil vi ha mulighet til å håndtere en forespørsel digitalt, fra begynnelse til slutt, ved å implementere automatisering, API (Application Programming Interface) og kunstig intelligens (AI). Dette vil gi oss mulighet til å håndtere enda flere forespørsler på kortere tid, både mer nøyaktig og med samme antall ansatte.
– Det er en vinn-vinn situasjon for alle involverte i en innkjøpsprosess, understreker Bech.
Ifølge Bech har Elmatica nå tatt de første stegene på den nye digitale ”motorveien”, ved å implementere Alfa 1 versjon av en helt ny plattform og system for verifisering, beregning og lagring av tilbud.
Det nye systemet skal gjøre databehandling sikrere og mer tilgjengelig, mener han.