Vil digitalisere leveringskjeden

Mønsterkortleverandøren Elmatica tar første skritt mot en digital leveringskjede: – PDF-formatet tilhører fortiden.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er 2 år eller eldre

En stadig mer digital produksjonslinje øker effektiviteten og gjør det mulig å bruke mer tid og ressurser på andre oppgaver.

Samtidig har leveringskjeden utviklet seg fra noen få kontaktpunkter, til en kompleks kjede av designere, produkteiere, monteringsbedrifter, komponent- og mønsterkortmeglere, distributører, fabrikker og underleverandører. Alle disse sender data frem og tilbake, og legger mye manuelt arbeid i å tolke all informasjonen.

Nå har Elmatica satt seg fore å gjøre noe med dette.

– PDF-formatet tilhører fortiden. Nå er det på tide å hoppe rett ut i ”full digitalisering”, med en digital leveringskjede, der data er tilgjengelig for alle involverte parter til enhver tid. Det vil muliggjøre kontinuerlig sporing av hele innkjøpsprosessen, sier adm. direktør i Elmatica, Didrik Bech.

Didrik Bech, Elmatica.

– Bare se på hvordan ting er i dag; en leveringskjede delvis bygd på henholdsvis digital kommunikasjon, pdf og papir. – Sporings- og kontrollprosessene er tidkrevende, og det er vanskelig å ha full styring med alt, fremholder han.

– Med en digital leveringskjede vil vi ha mulighet til å håndtere en forespørsel digitalt, fra begynnelse til slutt, ved å implementere automatisering, API (Application Programming Interface) og kunstig intelligens (AI). Dette vil gi oss mulighet til å håndtere enda flere forespørsler på kortere tid, både mer nøyaktig og med samme antall ansatte.  

– Det er en vinn-vinn situasjon for alle involverte i en innkjøpsprosess, understreker Bech.

Ifølge Bech har Elmatica nå tatt de første stegene på den nye digitale ”motorveien”, ved å implementere Alfa 1 versjon av en helt ny plattform og system for verifisering, beregning og lagring av tilbud. 

Det nye systemet skal gjøre databehandling sikrere og mer tilgjengelig, mener han.

Powered by Labrador CMS