Illustrasjonsfoto: saftbatteries.com

Saft storsatser på elbilbatteri

Franske Saft investerer 200 millioner euro på utvikling av elbilbatteri. Målet er et batteri som kan lades opp 5000 til 10.000 ganger, og som kan brukes i mer enn 10 år.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er 2 år eller eldre

Ifølge Reuters ligger Europa bak i utviklingen av batterier for elektriske biler. I stedet tvinger europeiske bilprodusenter seg til batteriproduksjon i Asia, for eksempel Japansk Panasonic, Sørkoreansk Samsung og Kinesisk BYD.

Dette er noe den franske batteriprodusenten Saft ønsker å endre på. Tidligere i år dannet selskapet en allianse med Siemens, Solvay og Manz, som har som mål å utvikle og bygge den neste batterigenerasjonen, et såkalt solid state-batteri.

Når batteriet er klart for bruk i 2025, skal det være dobbelt så effektivt sammenlignet med de tilgjengelige alternativene på markedet.

– Målet er å demonstrere en prototypecelle i laboratoriet i fjerde kvartal 2019 og bygge en pilotlinje på 2 MWh innen fjerde kvartal 2021, sier selskapet til Reuters.

Ifølge Reuters vil en del av finansieringen komme fra interne midler, mens EU vil støtte et beløp som ennå ikke er bestemt. Hvor mye alliansemedlemmene skal bidra med, er heller ikke bestemt, ifølge Reuters.

Det nevnes heller ikke hvor produksjonen er planlagt.

I en pressemelding tidligere i år sier selskapet at dersom utviklingsarbeidet blir en suksess, vil det neste skrittet være å jobbe med nye produksjonsprosesser i tillegg til celle- og systemindustrialisering. Dette vil igjen lede til en skalerbar produksjonsblokk på 1GWh.

Selskapet sa også i februar at hensikten med denne batteriutviklingen er at det skal kunne brukes i busser, jernbane, skip og fly, i tillegg til elbiler. De ser både på høytetthets litium-ion og solid state-teknologi.

Powered by Labrador CMS