Robust kraft for jernbane og transport

Systemdesignere står overfor utfordrende situasjoner ved at de må utvikle produkter som er i stand til å fungere i mange ulike applikasjoner, drevet av et stort spekter av spenninger.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er 2 år eller eldre

Powerbox mener nå at de kan lette litt på dette presset. De lanserer fire nye serier med 8W til 20W kortmonterte DC/DC-omformere med ekstra stort inngangsområde, rettet mot jernbane og transportindustri.

Med et 13:1 inngangsspenningsområde fra 12V til 160V, er MAD33 (8W), MAD32 (10W), MAE35 (15W) og MAF35 (20W) utviklet for å utstyre systemdesignere med ett enkelt partnummer, i stand til å drive et stort spekter av applikasjoner innen transportindustrien (f.eks. jernbane, industriell automatisering og bilindustri, radiofjernstyring), og samtidig redusere lagerhold, time to market og dokumentasjon.

MAD-MAE-MAF seriene er utviklet for å møte jernbanespesifikasjonene EN50155, EN50121-3-2, EN61373 og EN45545, men også ISO7637-2 for 24V kjøretøy, og EN12895 for industrielle lastekjøretøy og andre  industrielle anvendelser, som robotikk. Den 8W MAD33 er pakket i en industristandard DIP24 kapsling, mens MAD32, MAE35 og MAF35 er pakket i en 2x1 tommers kapsling. Alle fire serier har et typisk effektivitetsnivå på 86%, som det store inngangsområdet på opp til 13:1 tatt i betraktning, er et fremragende tall.

Nye DC/DC-omformere for transportindustrien.

Med utviklingen av tilkoblede enheter og Internet of Things (IoT), er antall interaksjonspunkter og sensorer i rask vekst. Systemdesignere står overfor utfordrende situasjoner ved at de må utvikle produkter som er i stand til å fungere i mange ulike applikasjoner, drevet av et stort spekter av spenninger – anvendelighet er nøkkelordet.  Som et eksempel, spesifiserer jernbanestandarden EN50155 ikke mindre enn seks ulike bussspenninger (24V, 37.5V, 48V, 72V, 96V og 110V) inkludert brownout (spenningsfall) og spenningsspikere under oppstart. Tatt i betraktning at utstyret vil kunne bli koblet til noen av disse seks spenningene, må systemdesignerne kunne garantere at utstyret deres vil fungere fra 14,4V to 154V, inkludert brownouthendelser (spenningsfall ned til to 14,4V) og en transient på 154V, som spesifisert i EN50155. Med en driftsspenning på inngangen fra 12V til 160V og et effektområde fra 8W til 20W, utgjør omformerne i MAD-MAE-MAF seriene fra Powerbox kraftelektronikkens svar på en sveitsisk armékniv, som forenkler designet, samtidig som de forkorter time-to-market og reduserer dokumentasjon og varelager. 

– Time to market er spesielt viktig for systemdesignerne, så vel som forenkling av innkjøps-/leveringskjeder, for å kunne redusere nedetid i fall av togvedlikehold eller maskinvareoppgraderinger. Begge deler er drivkrefter bak  utvikling av omformere med ekstra brede inngangsområder, og vi ser lignende behov i andre industrier, som industrielle kjøretøy, sier Martin Fredmark, Powerbox’ VP Portfolio Management. – Å designe 13:1 DC/DC-omformere med 13:1 inngangsområde er meget utfordrende, med hensyn til å optimalisere alle parametere, samtidig som effektiviteten skal holdes høyest mulig over hele inngangsspenningsområdet, og vi er meget fornøyd med at våre designere oppnår dette i de nye MAD-MAE-MAF seriene, påpeker han.

De nye omformerseriene er egnet for laveffekt laster og enheter i jernbaneapplikasjoner, slik som kommunikasjonsenheter, GSM-R telefoner og –dokkingstasjoner, rutere/Wi-Fi aksesspunkter, små skjermer, USB ladesokler (både i seter og i førerkabin), sensorer, og standby kraftforsyninger for større enheter.

Powered by Labrador CMS