ADAS-funksjonene som EU ønsker å gjøre obligatorisk
10.500 liv i året er hva EU-kommisjonen håper å redde med nye krav til sikkerhetsfunksjoner i kjøretøy og på trafikkinfrastruktur.
Denne artikkelen er 2 år eller eldre
I følge EU-kommisjonens forslag vil følgende funksjoner være obligatoriske i alle personbiler:
• Smart fartsholder (ISA)
• Ryggekamera og ryggevarsler
• Oppdage slitne eller distraherte sjåfører
• Filholderassistent (LKA)
• Automatisk nødbrems (AEB)
Når det gjelder busser og lastebiler, ønsker EU-kommisjonen i tillegg å stille krav til sikt og gjenkjenning av fotgjengere og syklister. Forslaget inneholder også krav til trafikkinfrastrukturen, skriver etn.se.
25.300 døde i trafikken i EU-området i fjor. Tallet har vært ganske konstant siden 2010. 135.000 ble alvorlig skadet og kostnadene ved ulykker har blitt verdsatt til 120 milliarder euro.
Bilsikkerhet forventes å redusere antall dødsfall med 7.300 og antall skadde med 38.900. Infrastrukturkravene forventes å redusere dødsfallene ytterligere med 3.200 og skader med 20.700.
Mellom 2020 og 2030 ønsker EU å halvere trafikkdødsfall, og etter 2050 skal det være null.
Pressemelding fra kommisjonen (ekstern lenke)