Tolker signaler rett fra hjernen

På den kommende CES-messen vil Nissan vise banebrytende teknologi innen kunstig intelligens. Selskapet hevder å ha gjort et gjennombrudd i visjonen ”Nissan Intelligent Mobility”, som lover at biler nå vil kunne lære direkte fra sine førere.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er 2 år eller eldre

Nissan avslørte i dag forskning som skal gjøre det mulig for kjøretøy å tolke signaler fra sjåførens hjerne. Dette skal gjøre bilkjøring både tryggere og mer underholdende, og vil redefinere hvordan bilførere samhandler med sine biler.

Men løsningen kan også snu opp-ned på den til nå rådende oppfatningen om kunstig intelligens.

Selskapets Brain-to-Vehicle- eller B2V-teknologi, som på norsk blir Hjerne-til-bil-teknologi, hevdes å kunne øke reaksjonstiden for sjåfører, og føre til at biler fortsetter å tilpasse seg og gjøre selve kjøringen mer underholdende.

Et spesialutviklet headsett er utviklet for å hente signaler fra sjåførens hjerne, som igjen brukes i et AI-system for å forbedre kjøring og reaksjonstid.

Nissan demonstrerer kapasiteten i denne nye teknologien på forbrukerteknologi-utstillingen CES 2018, som avholdes 9. - 12. januar i Las Vegas. B2V er den nyeste utviklingen innen Nissan Intelligent Mobility, selskapets visjon for å transformere hvordan biler kjøres, drevet og integrert i samfunnet.

– Når folk flest tenker på autonom kjøring, har de gjerne en forestilling om en veldig upersonlig fremtid, hvor mennesker ikke lenger har kontroll over maskinene. Men B2V-teknologien gjør det motsatte. Ved å bruke signaler fra sin egen hjerne for å gjøre selve kjøringen enda mer spennende og underholdende, sier konserndirektør Daniele Schillaci i Nissan.

– Gjennom Nissan Intelligent Mobility hjelper vi forbrukerne mot en bedre verden ved å levere mer autonomi, mer elektrifisering og mulighet for å være mer tilkoblet, sier Schillaci.

Dette gjennombruddet fra Nissan er et resultat av hjerneforskning der avansert dekoding benyttes for å kunne forutse en sjåførs handlinger og tidlig oppfatte eventuelt ubehag:

Forutse: Ved tidlig å fange opp tegn på at sjåførens hjerne er i ferd med å iverksette en bevegelse, som for eksempel å snu rattet eller tråkke på gasspedalen, kan føreren hjelpe teknologien med å framskynde starten av handlingen raskere. Dette kan forbedre reaksjonstidene og øke graden av manuell kjøring.

Oppdage: Ved å oppdage og evaluere driverens ubehag, kan kunstig intelligens endre kjørekonfigurasjonen eller kjøremoduset når bilen er i autonom modus.

– Andre mulige bruksområder for den avanserte teknologien inkluderer justering av bilens interne miljø, uttaler dr. Lucian Gheorghe, senior innovasjonsforsker ved Nissan Research Center i Japan, som leder denne B2V-forskningen. For eksempel kan teknologien bruke forstørret virkelighet til å justere hva sjåføren ser og slik skape et mer avslappende miljø.

– De potensielle bruksområdene til denne teknologien er enorme, sier Gheorghe. – Denne undersøkelsen vil være en katalysator for mer Nissan-innovasjon i våre biler i årene som kommer.

Nissans B2V-teknnologi skal være den første i verden av dette slaget. Sjåføren bruker en innretning som måler hjerneaktiviteten, som i sin tur igjen blir analysert av autonome systemer. Ved å forutse forventede handlinger og bevegelser, kan systemene handle enda raskere. Dette gjør seg gjeldende for eksempel i situasjoner der rattet må dreies for å styre bilen unna hindringer eller bremse bilen. Systemene kan i slike situasjoner utføre disse handlingene 0,2 til 0,5 sekunder raskere enn føreren, og det nærmest umerkelig.

Nissan har gjort omfattende testing av den nye teknologien, som kan snu opp-ned på hvordan vi tenker kunstig intelligens anvendt i bil. På CES vil selskapet demonstrere hvordan det virker, med bruk av en kjøresimulator.

Nissan vil benytte en kjøresimulator for å demonstrere noen av elementene i denne teknologien på CES, og Gheorghe vil være tilstede for å besvare eventuelle spørsmål. Nissans stand er lokalisert ved plassnummer 5431 in Las Vegas Convention Centers Nordre hall.

Powered by Labrador CMS