Mer AI fra LG
Under CES-messen i Los Angeles som åpner i dag lanseres det en rekke produkter og nyvinninger. LG Electronics er en av dem og de ruller ut sitt eget AI utviklingsverktøy basert på dyp læring.
Denne artikkelen er 2 år eller eldre
LG Electronics utvikler sin Dyp Læring-plattform med utrulling av sitt eget AI utviklingsverktøy til alle LGs forretningsområder. Det gjør de fordi de ønsker å fremskynde lansering av nye produkter som er utstyrt med den nyeste teknologien.
DeepThinQ 1.0 ble utviklet i fjor med etableringen av LGs AI-laboratorium i Korea for å løfte AI-forskningen. Plattformen gjør det enkelt å integrere AI i et bredere utvalg av produkter, slik at LGs produktutviklere kan anvende Dype Læring-teknologier i fremtidige produkter. I tråd med den åpne strategien til LGs nylig annonserte AI-merke ThinQ, vil LG-produkter utviklet med DeepThinQ – fra mobile enheter til husholdningsapparater – levere en omfattende brukeropplevelse ved å knytte en rekke teknologier og løsninger til sin toppmoderne AI-plattform.
DeepThinQ 1.0 har AI-funksjoner som stemme-, video- og sensorgjenkjenning, samt rom- og menneskelig kroppsdeteksjon, utviklet på bakgrunn av data hentet fra brukervaner hos LGs kunder opp gjennom årene (!). Fra starten av ble DeepThinQ designet med åpenhet og diversifisering i tankene og støtter en rekke plattformer som Android, Linux og webOS.
Produkter utviklet på DeepThinQ-plattformen lærer opp seg selv ved å bruke skytjenester som gjør dem smartere over tid. Denne læringsfunksjonen er i kjernen av DeepThinQ ettersom den gjør det mulig for LGs AI-produkter ikke bare å forstå deres eksterne miljøer, men også deres adferdsmønstre. Eksempelvis så lærer LG ThinQ Air Conditioner brukernes adferdsmønster over tid, og kjøler rommet automatisk til beboerens ønskede temperatur. I bilen lærer LGs kabinmonitorteknologi sjåførens ansiktsuttrykk og bevegelser, og reagerer umiddelbart dersom sjåføren blir søvnig. ThinQ vil også automatisk kunne justere musikken, belysningen eller klimaet i bilen ved å lære å kjenne passasjerene som oftest kjører den.
DeepThinQ endrer allerede måten enkelte produkter rettet mot kommersielle- og forbrukersektorer er utformet. LGs Airport Guide-roboter på Koreas Incheon International Airport benytter sofistikert omgivende lyd til å forbedre talegjenkjennelsen slik at passasjerene blir forstått bedre. LGs robotstøvsuger lærer seg forskjellen mellom en stol og en hund og navigerer deretter.
− DeepThinQ er utførelsen av vår åpne filosofi. Det handler om å gi de mest effektive AI-løsningene til våre kunder via en strategi som baserer seg på en åpen plattform, et åpent partnerskap og åpen tilkobling, sier Dr. IP Park, sjefteknikkansvarlig i LG Electronics.
− ThinQ vil fullstendig endre måten kundene bruker produktene våre på fordi ThinQ-produktene vil lære om kundene for å levere intelligente tjenester, ikke omvendt, heter det i en pressemelding tirsdag.
LG er selvsagt ikke alene om å bruke AI/dyp læring for bedre brukeropplevelser – og i mange tilfeller er det besnærende å henge seg på. Spørsmålet blir om total overvåking er verdt et mer «behagelig» liv? Hva synes du?