Illustrasjonsfoto: LG Electronics

Mer AI fra LG

Under CES-messen i Los Angeles som åpner i dag lanseres det en rekke produkter og nyvinninger. LG Electronics er en av dem og de ruller ut sitt eget AI utviklingsverktøy basert på dyp læring.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er 2 år eller eldre

LG Electronics utvikler sin Dyp Læring-plattform med utrulling av sitt eget AI utviklingsverktøy til alle LGs forretningsområder. Det gjør de fordi de ønsker å fremskynde lansering av nye produkter som er utstyrt med den nyeste teknologien.

DeepThinQ 1.0 ble utviklet i fjor med etableringen av LGs AI-laboratorium i Korea for å løfte AI-forskningen. Plattformen gjør det enkelt å integrere AI i et bredere utvalg av produkter, slik at LGs produktutviklere kan anvende Dype Læring-teknologier i fremtidige produkter. I tråd med den åpne strategien til LGs nylig annonserte AI-merke ThinQ, vil LG-produkter utviklet med DeepThinQ – fra mobile enheter til husholdningsapparater – levere en omfattende brukeropplevelse ved å knytte en rekke teknologier og løsninger til sin toppmoderne AI-plattform.

DeepThinQ 1.0 har AI-funksjoner som stemme-, video- og sensorgjenkjenning, samt rom- og menneskelig kroppsdeteksjon, utviklet på bakgrunn av data hentet fra brukervaner hos LGs kunder opp gjennom årene (!). Fra starten av ble DeepThinQ designet med åpenhet og diversifisering i tankene og støtter en rekke plattformer som Android, Linux og webOS.

Produkter utviklet på DeepThinQ-plattformen lærer opp seg selv ved å bruke skytjenester som gjør dem smartere over tid. Denne læringsfunksjonen er i kjernen av DeepThinQ ettersom den gjør det mulig for LGs AI-produkter ikke bare å forstå deres eksterne miljøer, men også deres adferdsmønstre. Eksempelvis så lærer LG ThinQ Air Conditioner brukernes adferdsmønster over tid, og kjøler rommet automatisk til beboerens ønskede temperatur. I bilen lærer LGs kabinmonitorteknologi sjåførens ansiktsuttrykk og bevegelser, og reagerer umiddelbart dersom sjåføren blir søvnig. ThinQ vil også automatisk kunne justere musikken, belysningen eller klimaet i bilen ved å lære å kjenne passasjerene som oftest kjører den.

DeepThinQ endrer allerede måten enkelte produkter rettet mot kommersielle- og forbrukersektorer er utformet. LGs Airport Guide-roboter på Koreas Incheon International Airport benytter sofistikert omgivende lyd til å forbedre talegjenkjennelsen slik at passasjerene blir forstått bedre. LGs robotstøvsuger lærer seg forskjellen mellom en stol og en hund og navigerer deretter.

− DeepThinQ er utførelsen av vår åpne filosofi. Det handler om å gi de mest effektive AI-løsningene til våre kunder via en strategi som baserer seg på en åpen plattform, et åpent partnerskap og åpen tilkobling, sier Dr. IP Park, sjefteknikkansvarlig i LG Electronics.

− ThinQ vil fullstendig endre måten kundene bruker produktene våre på fordi ThinQ-produktene vil lære om kundene for å levere intelligente tjenester, ikke omvendt, heter det i en pressemelding tirsdag.

LG er selvsagt ikke alene om å bruke AI/dyp læring for bedre brukeropplevelser – og i mange tilfeller er det besnærende å henge seg på. Spørsmålet blir om total overvåking er verdt et mer «behagelig» liv? Hva synes du?

Powered by Labrador CMS