Omsetningrekord – vi liker fortsatt dingser - Elektronikknett
Dab-radio
Dab er blant vinnerne i 2017, året da Norge slukket NRK og de kommersielle kanalene på FM. Foto: Stian Sønsteng

Omsetningrekord – vi liker fortsatt dingser

Tallene for omsetning av forbrukerelektronikk i 2017 viser en oppgang på 6,2 prosent i forhold til året før og ender på 35,1 milliarder kroner, mot 33,2 milliarder i 2016. Stiftelsen Elektronikkbransjen slipper tallene i dag.

Dette var samlet verdi for omsetningen av lyd, bilde og multimedia, hvitevarer og småelektriske produkter, foto, mobiltelefoner og bærbare PCer til forbrukermarkedet.

–Årsaken til veksten er at nordmenn kjøper dyrere og mer avanserte produkter. Tallene inkluderer for øvrig ikke produkter som spillkonsoller, tilbehør, rutere og stasjonære PCer, så vi anslår 35,1 milliarder til å være et konservativt tall på elektronikkmarkedet, sier Jan Røsholm, administrerende direktør i Stiftelsen Elektronikkbransjen.

Sterk økning for dab
2017 er året hvor Norge slukket FM-nettet, og det merkes på salget av dab-radioer. I 2016 ble det solgt 965.000 enheter på tvers av bil-, bord- og stereoanlegg, mens tallet i 2017 endte opp 35 prosent til 1,29 millioner apparater. Da er også tallene for nybiler med dab med i beregningen. Også salget av dab-adaptere har økt kraftig. I 2016 sa fem prosent av norske husholdninger at de har kjøpt et dab-adapter, i 2017 hadde 35 kjøpt. Det tilsvarer et salg på 700.000 adaptere til bilen eller stereoanlegget.

Antall solgte mobiler falt fra to millioner i 2016, til 1,9 millioner i 2017, en nedgang på fem prosent. Likevel vokser omsetningen med åtte prosent, til 9,7 milliarder kroner.

– Mobiltelefonen er fortsatt blant nordmenns viktigste eiendeler, og vi velger gjerne flaggskipmodellene fra de ulike produsentene. 2017 var også året hvor Samsung og Apple kom med modeller som kostet mer enn 10.000 kroner, sier Marte Ottemo, kommunikasjonssjef i Stiftelsen Elektronikkbransjen.

Det har også skjedd endringer i hvem som skifter mobil hyppigst i 2017. I tidligere år har menn skiftet mobil hyppigere enn kvinner, men i fjor endret balansen seg. Nå beholder kvinnene mobilen i litt over 30 måneder før de kjøper ny, mens mennene holder på sin telefon i nesten halvannen måned lengre.

Salget av smartarmbånd og -klokker stiger på sin side i 2017. De litt enklere aktivitetsmålerne solgte 500.000 enheter i 2017, mot 440.000 i 2016. Stadig flere kjøper seg også smartklokke, her øker salget med 25 prosent, fra 320.000 til 400.000 enheter i 2017.

Flatt for hvitevarer
Statistikken fra Stiftelsen Elektronikkbransjen viser at salget av hvitevarer og småelektriske produkter ligger flatt målt i verdi fra 2016 til 2017, med en omsetning på 10,6 milliarder kroner, mot 10,7 milliarder kroner i 2016. Antall solgte store hvitevarer faller to prosent, fra 1,46 millioner enheter i 2016 til 1,43 millioner i 2017.

Etter et par år med kraftig vekst, ser det ut til at nordmenn har fått fylt opp kjøkkenskapene med juicepresser, blendere og smoothie-maskiner.

Antall solgte kjøkkenprodukter falt med 11 prosent fra 2016, mens omsetningen faller 4,4 prosent, til 1,51 milliarder kroner. Størst fall er det i salget av kjøkkenmaskiner, hvor antall solgte enheter faller fra 107.000 i 2016 til 64.000 i 2017. Til gjengjeld vokser salget av foodprosessorer og håndmiksere med henholdsvis 18 og 17,5 prosent.

Nordmenn vil også i større grad ha robot-hjelp til husvasken. Salget av robotstøvsugere steg fra 21.000 robotstøvsugere, 5,5 prosent det totale støvsugersalget, i 2016 til 11 prosent av totalsalget, med 45.200 solgte apparater.

Større TVer
Antall solgte TV-apparater økte fra 375.000 enheter i 2016 til 386.000 i 2017, en oppgang på nesten tre prosent. Totalomsetningen for TV i 2017 øker enda mer, opp åtte prosent, til 2.922 millioner kroner.

– Vi ser at andelen TVer med UDH-oppløsning endte på hele 47 prosent av markedet, mot 23,5 prosent 2016, I tillegg kjøper vi stadig større TVer, og det bidrar til veksten i omsetning, sier Røsholm.

Andelen som bruker strømmetjenester fortsetter å stige, fra 51 prosent av norske husholdninger i 2016 til 61 prosent i fjor. Netflix er fortsatt mest populært, 51 prosent av de som strømmer har et abonnement på tjenesten, mot 44 prosent i 2016.

Kommentarer