Prosjektkoordinator Ylva Olofsson, Volvo, ved det første lageret for brukte el-bussbatterier i Gøteborg. Foto: Volvo.

Brukte el-bussbatterier skal brukes til å lagre solenergi

Innvielsen av hva som sannsynligvis er Europas første energilager med brukte elektrisk bussbatterier, er i gang. Batterier fra el-bussrute 55 i Göteborg, Sverige, får nytt liv for å lagre solenergi.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er 2 år eller eldre

Det hele er en del av et forskningsprosjekt der Volvo Buses, Göteborg Energi, Riksbyggen og Johanneberg Science Park samarbeider for å undersøke energilagring i boligblokker som har egen kraftproduksjon via solcellepaneler.

Gjenbruk og resirkulering av batterier er et viktig problem som økende antall byer planlegger overgang til elektrisk drevet transport. Forskningen foregår i Riksbyggens Viva boligforening i Göteborg, et leilighetskompleks som skal være Sveriges mest innovative og bærekraftige boligprosjekt – «Positive Footprint Housing». Leietakere har nettopp begynt å flytte inn i sine nye leiligheter.

I Viva boligforening har Riksbyggen, Volvo, Göteborg Energi og Johanneberg Science Park skapt et system hvor energi fra solcellepaneler på bygningstakene er lagret i batterier som tidligere har drevet elektriske busser på rute 55. Energilageret skal brukes til å kutte strømforbrukstopp, og å lagre eller selge overskuddsenergi. Det kan også brukes til å kjøpe og lagre strøm fra det nasjonale strømnettet når det er billig og grønt. Dette forbedrer effektiviteten av boligforeningen Viva sitt eget energisystem samt byens strømnett.

Slik har de tenkt at batteriene skal få nytt liv som energilager.

Batterilageret består av 14 brukte litiumionbatterier. De er installert i et batterikammer og er koblet sammen for å lage en 200 kWh lagringspakke. Dette energimagasinet gjør at en større andel av Viva's solgenerert elektrisitet kan brukes til boligforeningens kraftbehov.

Forskningen rundt bussbatterier er utført med støtte fra EU-prosjektet IRIS Smart Cities. IRIS er et 5-årig Light House-prosjekt, finansiert av EUs HORIZON 2020.

Powered by Labrador CMS