Hanne Tangen Nilsen, sikkerhetsdirektør i Telenor Norge. Foto: Martin Fjellanger.

Høytid – også for datakriminelle

Året største shoppinghøytid er rett rundt hjørnet, med Black Friday som startskuddet før julestria. – Vi ser at datakriminelle utnytter norske høytider og skoleferier, sier sikkerhetsdirektør Hanne Tangen Nilsen i Telenor.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er 2 år eller eldre

Pågangen av phishing-, datainnbrudd-, løsepengervirus, direktørsvindler og nettsvindelkampanjer mot nordmenn går i bølger, men sikkerhetsmiljøet i Telenor Norge ser at den profesjonelle digitale svindelindustrien ser ut til å lære seg mer om oss, og de knytter gjerne sine svindelforsøk til høytider, ferier og andre større hendelser som påvirker nordmenns nett-trafikk.

− Organisert datakriminalitet er en internasjonal milliardindustri som utvikler sitt eget håndverk etterhvert som de lærer hva vi biter og ikke biter på. Dette er på vei til å bli en illegal bransje som begynner å vise modenhet, sier sikkerhetsdirektør i Telenor Norge, Hanne Tangen Nilsen.

I en landsrepresentativ undersøkelse TNS Gallup har gjennomført for Telenor svarer over seks av ti nordmenn at de synes det er vanskelig å beskytte seg mot datakriminalitet.

− Jeg mener nordmenn blir mer bevisste og kritiske til de henvendelsene de får digitalt, men de som forsøker seg blir også mer gjennomtenkte, sier Tangen Nilsen.

Fire av ti utsatt

Falske hentepakker, skattemeldinger, fakturaer, kvitteringer og tilbud som er for gode til å være sanne. Det er alle gjengangere blant eposter som forsøker å enten infisere eller lure mottakeren til å gi fra seg sensitiv informasjon. I undersøkelsen svarer fire av ti at de har blitt utsatt for phishing.

− Situasjonen kunne vært langt verre. Cybersikkerhetsmiljøene i Norge samarbeider daglig for å identifisere og stoppe angrepsforsøk, forklarer svindelekspert i Telenor Norge, Vegar Åsmul.

Dette svarer nordmenn at de har blitt utsatt for eller forsøkt utsatt for av datakriminalitet*:

  1. Lurt til å gi fra deg privat informasjon – 40 prosent
  2. Lurt til å gi fra deg arbeidsrelatert informasjon – 8 prosent
  3. Andre former for datakriminalitet – 8 prosent
  4. Innbrudd eller misbruk av dine private sosiale nettverk – 6 prosent
  5. Innbrudd i din private epost – 6 prosent
  6. Løsepengevirus – 4 prosent
  7. Rammet av angrep på de som leverer viktige digitale tjenester til meg – 3 prosent
  8. Innbrudd eller misbruk av arbeidsrelatert tjeneste eller epost – 1 prosent

Mest redd for den digitale lommeboken

Private bilder, sensitiv helseinformasjon, og ID-opplysninger på avveie er dagligkost i norske medier.

− Vi observerer sjeldnere enn før at våre kunder får passordene sine på avveie. Det er nok flere årsaker til det, men økt bevissthet kan være en viktig faktor, sier Åsmul.

Nesten seks av ti som svarte på den landsrepresentative undersøkelsen, er mest redd for å miste kontroll på bankinformasjonen sin. Mens bilder kom på en solid andreplass med 21 prosent som svarte at det er deres største frykt.

− Det er bra at nordmenn er bevisste på at de må holde godt på bankinformasjonen sin, men det er viktig å huske på at andre tjenester kan gi verdifulle tilganger for svindlere. Den som har tilgang til e-posten din kan få tilgang til passord for de fleste andre tjenester du bruker – inkludert tjenesten du bruker til å synkronisere bilder og andre data fra mobilen, sier Vegar Åsmul.

Her er noen grep som kan øke din personlige digitale sikkerhet betraktelig:

  • Sterke passord. Gå heller for lengde enn kompleksitet. Det er lettere å huske og vel så sikkert.
  • Ikke bruk samme passord flere steder. Og bruk en passord-manager for å holde oversikt over passord.
  • Hold programvare oppdatert på PC og mobile enheter.
  • Ta sikkerhetskopier. Speiling til skytjenester er kanskje ikke tilstrekkelig hvis du blir rammet av utpressingsvirus. Og betaling til kriminelle garanterer ikke at du får tilbake filene dine.
  • Bruk tofaktor-autentisering der det er tilgjengelig.
  • Stopp opp et sekund før du klikker. Phishing-forsøk er ofte fullt mulig å avsløre på magefølelsen.

*Undersøkelsen ble gjennomført av TNS Gallup på oppdrag fra Telenor Norge i juni 2017, med et landsrepresentativt utvalg med 1100 respondenter.

 

 

Powered by Labrador CMS