Teknologien bak MBR er utviklet av norske Kongsberg Seatex og Radionord. (Foto: Kystverket)

Trådløst bredbånd til sjøs

I følge Kystverket er Norge den første nasjon i verden som får på plass maritimt bredbånd på fartøy og fly i statlig tjeneste.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er 2 år eller eldre

De ser på løsningen som en mulighet for informasjonsutveksling som kan være avgjørende for å avgrense skade ved ulykker.

Det er Kongsberg Seatex og Radionor som har utviklet Maritime Broadband Radio (MBR), og i motsetning til tidligere systemer vil dette bredbåndet være svært stabilt og ha stor rekkevidde. Det skal blant annet være mulig å strømme video i HD-kvalitet.

MBR krever ingen tilkopling til internett for å kunne knytte sammen enhetene i nettverket, selv om det er mulig å overføre data via internett.

Fartøy og fly
Kystverket og NOFO (Norsk oljevernforening for operatørselskap) er de første i verden som tar i bruk nettverket. Kystverket skal installerere bredbånd på alle siden oljevernfartøy og ti kystvaktfartøy med oljevernutstyr ombord. NOFO skal gjøre det samme med sine oljevernfartøy. Og overvåkningsflyet LN-KYV har allerede fått installert MBR ombord. LN-KYV  er for øvrig et samarbeidsprosjekt mellom Kystverket, NOFO og Kystvakten.

MBR er også på plass på Kystverket overvåkningsfly LN-KYV. (Foto: Kystverket)

Styrker beredskapen
Meningen er at ved et akutt oljeutslipp vil MBR levere betydelig raskere og bedre informasjonsutveksling mellom de forskjellige enhetene. Bilder, kart og video vil overføres raskt og tiltak kan iverksettes basert på et felles situasjonsbilde.

 

Powered by Labrador CMS