Blant annet har sportsklærprodusentenKJUS vært med i utviklingen i sluttfasen og forventes å bli det første selskapet som inkluderer HYDRO_BOT i noen av sine mest avanserte produkter.

Elektronisk kontroll av fuktighet i tekstiler

Smarte klær ved hjelp av elektronikk er nærmere enn noen gang. Fem ledende aktører i tekstilindustrien har gått sammen om å lansere HYDRO_BOT, en ny revolusjonerende teknologi for elektronisk kontroll av fuktighet i tekstiler. Utviklingen er ledet av et norskeid selskap i Sveits.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er 2 år eller eldre

HYDRO_BOT sørger for at man unngår problemer med svette og våte klær etter for eksempel en skitur, eller i andre arbeidskrevende situasjoner.

Det er det norskeide sveitsiske gründer-selskapet, Osmotex, som står bak utviklingen av produktet. Ved å ta i bruk såkalt elektro-osmose, har selskapet lykkes med å utvikle en avansert metode som gjør at man enkelt kan transportere fuktighet gjennom tekstiler.

HYDRO_BOT er et resultat av mer enn ti år med intens forskning og utvikling i Sveits. I løpet av de to siste årene har produktutviklingen skutt fart ved å hente inn flere strategiske partnere. 

– Vi er trygge på at HYDRO_BOT representerer en radikal forbedring innen fuktighet i klær, sier direktør Trond Heldal i det sveitsisk-baserte teknologiselskapet, Osmotex, som har ledet forsknings- og utviklingsarbeidet gjennom de siste ti årene.

– KJUS er anerkjent som den ledende innovatøren innen ski- og golfklær. Vi har derfor gått sammen med Osmotex for å skape en helt ny og unik skijakke. HYDRO_BOT åpner for langt bedre komfort innen skiklær, og vi ser frem til å sette en ny kolleksjon i produksjon med denne funksjonaliteten, sier Nico Serena, administrerende direktør i KJUS.

Administrerende direktør i Schoeller Textil AG, Siegfried Winkelbeiner sier følgende:

– Forbrukerne er i fokus for vår produktutvikling. Vårt mål er å lage intelligente klær til folk i ulike deler av arbeidslivet, men også innen sport- og fritidssegmentet. Derfor ønsker vi å utvikle nye tekstiler og materialer som er innovative og funksjonelle. Vi er veldig spent på de muligheter som HYDRO_BOT gir, særlig fordi det vil gi klare synergier med enda smartere klær.

– Empa er stedet hvor innovasjon starter. Vi er stolt over å kunne bidra med vår erfaring innen simulering og testing av nye tekstiler og materialer til et slikt spennende produkt, men også å kunne jobbe med hele verdikjeden innen sport- og ytelsesklær, sier professor Dr. Gian-Luca Bona, administrerende direktør for Empa. 

Disse står bak
I tillegg til Osmotex står disse selskapene bak utviklingen:

  • Den sveitsiske tekstilprodusenten, Schoeller Textil AG; produksjonspartner for de elektroniske HYDRO_BOT-panelene.
  • Swiss Federal Laboratories for Materials, Science and Technology (Empa) har spilt en nøkkelrolle ved å bidra med nyskapende materialer og forskning. Sammen med Osmotex, og de øvrige partnerne, er Empa involvert i siste fase med å teste HYDRO_BOTs evne til å tåle vask, varighet og ytelse under ulike forhold.
  • KJUS, merkevarer innen sportsklær; sentral i produktutviklingen – og vil bli den første aktøren som lanserer en egen skikolleksjon med HYDRO_BOT-teknologi for sesongen 2018/2019.
  • Tech-selskapet Belginova, som står bak ulike ”wearables”-produkter; har gått inn som teknologipartner. Selskapet skal tilby den tekniske biten, som operativsystemer og brytere for å styre fuktighetsreguleringen. Belginova skal også levere HYDRO_BOT-produkter gjennom deres eget merkenavn; 30SEVEN.

Under en kort presentasjon av teknologien (video):

Powered by Labrador CMS