Lykkes med big data-satsning

Det Grimstad-baserte selskapet Utel Systems har allerede England og Japan som de viktigste markedene. Nå har den pågående Big Data-satsning med Innovasjon Norge gitt dem grunn til å tro at de kan konkurrerer med de virkelig store aktørene internasjonalt.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er 2 år eller eldre

- Det er en tøff kamp å utfordre de store selskapene som alltid har investert mye i produktutvikling. Med våre ti ansatte har vi hatt større økonomiske begrensninger, men nå som vi har fått midler til å utvikle produktene våre tror jeg Big Data-satsningen er brikken i puslespillet som gjøre at vi hevder oss blant de store, sier Frode Gorseth, daglig leder i Utel Systems.

Kan avdekke terrorhandlinger
Utel Systems utvikler og leverer løsninger til telekommunikasjonsbransjen. De som kjøper produktene fordeler seg på to markeder: teleoperatører og etterretningstjenesten.

– Teleoperatørene bruker produktene til å overvåke trafikkdata for å fange opp uregelmessigheter i tele- og datanettet. Dataene brukes for å øke kvaliteten og unngå nedetid, men også for å sikre at teleoperatørene leverer et produkt som er best tilpasset kundens behov. For etterretningstjenesten er overvåkningen nødvendig for å avdekke mulige terrorhandlinger, utdyper Frode.

Big Data og kunstig intelligens
I Big Data-prosjektet videreutvikler Utel de eksiterende overvåkingstjenestene til også å inkludere en nettbasert dashboard-løsning for kvalitetsrapportering. Produktet visualiserer trafikkdata ved å lage grafer, modeller og presentasjoner av store mengder data.

Det unike med produktet som utvikles er at det er universelt og derfor kan brukes av Utel sine konkurrenters leverandørsystemer. Det øker verdien på produktet og gir Utel tilgang til et marked de ikke tidligere har vært involvert i. På den måten utfordrer de konkurrentene uten å utkonkurrere dem direkte i markedet.

– For hver kunde samler vi inn, analyserer og lagrer mer enn 500 millioner nye anrop og transaksjoner hver eneste dag, så dette er virkelig Big Data, sier Frode.

Big Data-prosjektet er del av et forskningsprosjekt delfinansiert av Innovasjon Norge hvor Utel samarbeid med Telenor Global Wholesale. Prosjektet startet opp i fjor og skal lanseres i 2019.

Han forteller videre at selskapet satser på kunstig intelligens i Big Data-prosjektet og at det skal brukes til å til å «forutse» hva som vil skje i tele- og datanettene i nær fremtid. Det betyr at teleoperatørene kan avdekke problemer lenge før kundene oppdager dem.

USA neste
– Det europeiske markedet har lenge vært vår base. Det var faktisk på en mobilmesse i Barcelona vi kom i kontakt med potensielle kunder også i Japan. I dag er Japan vårt nest største eksportmarked etter England. Japan er et høyteknologisk land, så det er ekstremt tøft at vårt lille selskap er en betydelig aktør her, sier Frode.

Utel har ambisjoner om å ta større markedsandeler på andre siden av Stillehavet og omtaler USA som sitt neste drømmemarked.

– USA er et gigantisk marked og det er en jungel av leverandører der. Derfor tror jeg ikke vi vil være i stand til å gjøre dette helt alene. Jeg har allerede snust litt på Innovasjon Norges global growth-program i Silicon Valley, og tror dette vil være det riktige stedet å starte, sier Frode.

Global growth-programmet er rettet mot bedrifter som arbeider med digital infrastruktur, Big Data og kunstig intelligens, og er derfor et soleklart startskudd for Utels vekst i USA.

Powered by Labrador CMS