Thinfilm-etikett på italiensk matolje
Italienske matoljeprodusenter har valgt NFC-teknologi fra Thinfilm for merking og identifisering av produkter. Etiketten skal også brukes til å lære opp kunder og til e-handel – og hindre svindel.
Denne artikkelen er 2 år eller eldre
Med kombinasjonen NFC SpeedTap og en app kalt iOlive skal både autentisering, kundeengasjement og nettsalg få fart på salget av olivenolje fra Toscana, Italia.
Appen iOlive er både en guide og et sporingsprogram som skal sikre at det er ekte olje som leveres. Grunnen er at det har vært noen «skandaler» med forfalskning og svindel, der noen har solgt «Extra Virgin Oil» som slett ikke har vært det.
Kombinasjonen med NFC-etiketter og app skal sikre at kundene får det de ber om. De tynne, elektroniske etikettene kan leses gjennom en kort berøring av en smarttelefon med NFC. Hver etikett er unik og er umulig å klone. Når aktivert, sendes data ut i skyen trådløst slik at kundene umiddelbart får melding om at dette er ekte vare, produktinformasjon og annen relevant informasjon.
Produktmerkene som skal ta i bruk iOlive og SpeedTap er blant andre Buonamici, La Ranocchiaia, SPO, og Il Cavallino.