Data Respons: Best ute

Fjerde kvartal 2015 og hele året ga vekst for Data Respons. Det meste av veksten kommer fra utlandet, der Sverige nå er størst.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er 2 år eller eldre

– Data Respons avsluttet året med 17 prosent vekst basert på en god internasjonal utvikling, sier Kenneth Ragnvaldsen, CEO i Data Respons ASA i en pressemelding torsdag.

Fjerde kvartal
Konsernets driftsinntekter for fjerde kvartal ble 268 millioner kroner (229), en vekst på 17 prosent. EBITDA ble 14,4 millioner (18,3) og driftsresultatet (EBIT) endte på 13,2 millioner (17,4). Kontantstrøm fra drift ble 18,9 millioner kroner (24,0). Ordreinngangen for perioden var 252 millioner kroner (340).

Året
Konsernets driftsinntekter for året ble 964 millioner kroner (849), en vekst på 13 prosent. EBITDA ble 58,5 millioner kroner (57,6) og driftsresultatet (EBIT) endte på 54,7 millioner kroner (54,5). Kontantstrøm fra drift ble 49,4 millioner (51,4). Ordreinngangen for perioden var 941 millioner kroner (935). Konsernets ordrereserve ved utgangen av kvartalet var 690 millioner kroner (713).

Sverige størst – tror på Tyskland
– Veksten i kvartalet er drevet av sterk utvikling i Sverige som befester seg som vårt største marked med en andel på hele 53 prosent i siste kvartal. Tyskland er også et viktig satsningsområde for Data Respons og vi passerte 100 millioner i omsetning i 2015. Vi ser gode vekstmuligheter i mange år fremover og på sikt mener vi det er realistisk at Tyskland blir størst, også i Data Respons. De store driverne i markedet er mer mobilitet, økt robotisering, digitalisering av samfunnet og IoT - alle områder hvor vi har mye kompetanse og mange spennende tjenester og produkter å tilby, sier Ragnvaldsen.

Mindre i Norge
– Gjennom året har vi sett en lavere aktivitet i det norske markedet basert på den krevende situasjonen innen olje og relaterte områder. Vår vekst internasjonalt mer enn utligner dette omsetningsmessig, men påvirker resultatmarginen i kvartalet. Veksten internasjonalt har større grad av nye kunder i nye markeder og til dels en annen tjeneste- og produktmiks som påvirker marginene, sier Ragnvaldsen.

Den positive utviklingen i Sverige og Tyskland motvirker et mer krevende marked i Norge. Totalt sett har konsernet høy aktivitet og solid ordrereserve og dette gir et bra utgangspunkt for et godt 2016, avslutter Ragnvaldsen.

Powered by Labrador CMS