Nordmenn kjøper dyrere og mer avanserte produkter, fastslår Jan Røsholm og Marte Ottemo i Stiftelsen Elektronikkbransjen.

Omsetningsrekord for forbrukerelektronikk

En svakere krone til tross, nordmenn kjøper dyrere mobiler og TVer, og sunnhetsbølgen driver hvitt og tilbehør. Det ga omsetningsrekord for 2015.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er 2 år eller eldre

Det er noen av trendene i årets statistikk fra Stiftelsen Elektronikkbransjen. Tallene for 2015 viser en oppgang på 6,6 prosent i forhold til året før, og ender på 32,3 milliarder kroner.

– Den svake kronekursen har påvirket bransjeaktørene ulikt i forhold til hvilke valutasikringsavtaler de har gjort, og det er ikke dollarkursen alene som bidrar til omsetningsveksten. Størstedelen kommer av at nordmenn kjøper dyrere og mer avanserte produkter, sier Jan Røsholm, administrerende direktør i Stiftelsen Elektronikkbransjen.

Måler seg selv

Kategorien med størst vekst målt i antall solgte enheter er smartklokker og -armbånd. 2014 var første år Stiftelsen Elektronikkbransjen måler salget av smartutstyr, og tallene for 2015 viser en kraftig vekst i segmentet.

Smartklokker øker fra 80.000 enheter i 2014 til 240.000 i 2015, mens smartarmbånd dobler seg, opp fra 240.000 til 480.000 solgte enheter.

– Nordmenn er både glade i friluftsaktiviteter og ny teknologi, og ligger i forkant av den globale utviklingen, som spår at smartklokker og -armbånd skal enda videre opp de neste årene, sier Marte Ottemo, kommunikasjonssjef i Stiftelsen Elektronikkbransjen.

Antall solgte mobiltelefoner faller, fra 2,1 millioner enheter i 2014, til 1,85 millioner i 2015, en nedgang på 12 prosent. Årsaken er at nordmenn kjøper telefon på øverste hylle og dermed bytter denne ut sjeldnere enn før.

– Mobiltelefonen er fortsatt blant nordmenns viktigste eiendeler, og vi velger gjerne flaggskipmodellene fra de ulike produsentene. Det gjør også at utskiftingstakten har sunket, og vi beholder nå telefonen i nesten 2,5 år før vi kjøper ny, sier Ottemo.

Likevel holder omsetningen seg på samme nivå som 2014, etter at gjennomsnittsprisen på telefonene øker med over 13 prosent, fra 3 700 til 4 300 kroner. Årsaken er at nordmenn velger toppmodellene fra de ulike produsentene.

 

Også nettbrettsalget faller.

– Det ble solgt rundt 613.000 nettbrett i 2015, et fall på 12,5 prosent. Det fortsetter trenden vi så fra 2013 til 2014, hvor nettbrettsalget falt 36 prosent. Vi tror årsaken er tredelt; mange husstander har allerede ett eller flere nettbrett, mobiltelefonskjermene er blitt større, og bærbare PCer med avtakbart tastatur, såkalte hybrid-modeller, har tatt noe av markedet, sier Ottemo.

Fokus på sunnhet

Statistikken fra Stiftelsen Elektronikkbransjen viser at salget av hvitevarer og småelektriske produkter økte med 9,5 prosent i verdi 2015, fra 9,7 milliarder kroner til 10,7 milliarder.

Antall solgte store hvitevarer vokser for første gang siden 2012, fra 1,4 millioner enheter i 2014 til 1,5 millioner enheter i 2015.

– Vi har en vekst i både antall og verdi på hvitevarer, hvor sistnevnte er opp fra 6741 til 7531 milliarder kroner i 2015. 

Salget av småelektriske apparater faller noe i antall, ned 3 prosent i forhold til 2014, men verdien stiger, fra 2983 til 3122 millioner i 2015.               

Størst vekst er det kjøkkenapparater mange forbinder med ønsket om en sunnere livsstil, en fortsettelse av trenden fra 2013 og 2014. Salget av kjøkkenmaskiner øker med 15 prosent, blendere med 46 prosent og saftpressesalget øker med hele 48 prosent.

– Denne kategorien hadde også en kraftig vekst fra 2013 til 2014, så kjøkkenapparater gjør det særdeles bra, sier Røsholm.

Til gjengjeld fortsetter fallet i salget av kaffemaskiner fra 400.000 til 356.000 enheter. Fallet på 20 prosent gjelder både traktere, kapselmaskiner og helautomatiske espressomaskiner.

 

Færre, men større TVer

Antall solgte TV-apparater faller fra 429.000 enheter i 2014, til 387.000 i 2015, en nedgang på nesten 10 prosent. Totalomsetningen for TV i 2015 øker likevel med 8 prosent, etter at gjennomsnittprisen på TVer igjen øker.

– Vi ser at andelen TVer med UDH-oppløsning endte på 15 prosent av markedet, og at vi kjøper mer avanserte og større skjermer bidrar til veksten i omsetning, sier Ottemo.

Nordmenn kjøper også stadig større TV-er. I 2014 var 44-54 tommer den største kategorien, mens i 2015 er 55-65 tommer blitt den nye folke-TVen, med en andel av markedet på 36,2 prosent.

Powered by Labrador CMS