Eksempel på CCS-kontakt fra Phoenix Contact. Foto: Phoenix Contact E-mobility GmbH.

Skal bygge ladenettverk i Europa

Flere av verdens største bilprodusenter har planer om å bygge et åpent, paneuropeisk nettverk av raske DC-ladesystemer for elbiler.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er 2 år eller eldre

Det er produsenter som BMW, Daimler, Ford og Volkswagen sammen med Audi og Porsche som har undertegnet et «Memorandum of Understanding» om å etablere nettverket. Planen er å bygge 400 ladestasjoner rundt om i Europa allerede i 2017.

Nettverket skal basere seg på «Combined Charging System» (CCS) som bruker en kontakt som er kompatibel med de fleste nåværende og fremtidige elbiler. Effekten skal være opp til 350 kW for å oppnå kortere ladetid.

Det sies også at innen 2020 vil det være tusenvis av høyeffekt ladestasjoner langs motorveier og viktige knutepunkter. Den planlagte ladeinfrastrukturen utvider den eksisterende standarden for AC- og DC-lading av elbiler til en kapasitet på opp til 350 kW.

– Dette fellesprosjektet er en viktig milepæl som demonstrerer at konkurrerende selskaper kan samarbeide om å bygge opp om og støtte elbilen, sier Harald Krüger, styreleder i BMW.

Daimler sier for eksempel at de har planer om å ha ti helelektriske EQ-modeller innen 2025. – Gjennombruddet til elbilen krever to ting: Overbevisende kjøretøy og en omfattende infrastruktur for lading. Med et nettverk av høyeffekts ladestasjoner blir det for første gang mulig å kjøre over lange avstander og overbevise flere til å gå for elbil, sier Dr. Dieter Zetsche, sjefen for Mercedes Benz.

De fire bilkonsernene vil ha samme andel i et joint venture som ennå ikke er navngitt. Andre produsenter oppfordres imidlertid til å bli med i nettverket sammen med regionale partnere.

Mer info: www.combined-charging-system.org/ccs-at-a-glance/what-is-the-ccs

Powered by Labrador CMS