Fraunhofer skal vise en induktiv lader som er effektiv ved avstander opp til 20 cm. Foto: Fraunhofer IWES

Nærmere trådløs lading av elbilen?

I følge tyske Fraunhofer IWES er det en nødvendighet å kunne lade elbilen trådløst. På den kommende motormessen IAA International Motor Show i Frankfurt 17. september, akter de å vise en prototype som kan lade en bil med en avstand på hele 20 cm.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er 2 år eller eldre

Den induktive lademetoden som Fraunhofer-instituttet skal vise fram, skiller seg ikke ut bare på grunn av distanse, men også virkningsgrad.

– Selv med et luftgap på 20 centimeter oppnår vi en virkningsgrad på mellom 93 og 95 prosent, og det over hele effektområdet fra 400 W til 3,6 kW. Sammenlignbare systemer oppnår dette kun ved kortere avstander, sier dr. René Marklein, prosjektleder ved Fraunhofer IWES i en pressemelding.

Trådløs induktiv lading betyr at energi overføres gjennom et tidsvariert magnetisk felt mellom to spoler. Den ene monteres under bilen, mens den andre ligger i begravd i grunnen, enten på en vei, parkeringsplass eller garasje.

I tillegg til den høye virkningsgraden har forskerne gjort bevisste valg av komponenter, og gjort hva de kan for å presse prisen ned. De har bevisst valgt standardkomponenter som er tilgjengelig i volummarkedet.

Den tyske prototypen har også tatt høyde for fleksibilitet. Selve konstruksjonen gjør at batteriene kan lades fra både én og tre-faseuttak, noe som betyr at de lades som det gjøres i dag.

Relaterte saker: Skal teste trådløs lading av elbiler

Powered by Labrador CMS