Kinesiske mobiltelefonprodusenter driver sensoretterspørsel

Kinesiske produsenter er i ferd med å ta over fra Apple og Samsung når det gjelder etterspørsel etter sensorer for smarttelefoner.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er 2 år eller eldre

I følge markedsanalyseselskapet IHS kjøpte Apple i 2014 nær 50 prosent av alle sensorer som inngår i en smarttelefon, mens Samung sto for mer enn 20 prosent. Men innen 2019 spår IHS at kinesiske produsenter vil gå forbi disse to.

Apples andel av investering i markedet forventes å gå fra 47 prosent i 2014 til 34 prosent i 2019. I samme periode vil Samsung redusere fra 23 til 15 prosent.

Samtidig vil kinesiske OEMer, med Xiaomi i spissen, øke fra 20 prosent i 2014 til 40 prosent i 2019.

For sensorleverandører er Kina et interessant marked, fordi mobiltelefonprodusentene er villig til å prøve helt nye type sensorer for å skille seg ut i markedet. Kinesiske myndigheter har riktignok besluttet å støtte lokale bedrifter, noe som har ført til en økning i lokale produsenter av komponenter.

Skal vi tro IHS vil kineserne overta etterspørselen etter sensorer for smarttelefoner. Kilde: IHS (Klikk for større bilde)

Imidlertid er det bare en håndfull sensorleverandører som kan leverer nok volum og kvalitet til en relativ smal produktportefølje.

Like fullt mener IHS at til tross for et strategisk mål fra kinesiske myndigheter om å øke lokal produksjon, er kinesiske produsenter i dag mer enn villig til å bruke en hvilken som helst leverandør som klarer å møte kravene til volum, ytelse og pris. Men det er ikke sikkert det varer i veldig mange år.

Powered by Labrador CMS