Storsatsing for å få DAB i bil
Et nytt prosjekt skal sikre et bredere utvalg av løsninger for DAB-radio i bil i tiden frem mot FM-slukking. Prosjektet skal bidra til økt satsning på gode adaptere og sikre tilgjengelighet over hele landet.
Denne artikkelen er 2 år eller eldre
Norsk bilradiopromotering er et nytt tiltak fra radiobransjens for å sikre nordmenn en god overgang til digitalradio i bil. De fleste nye biler leveres med DAB i Norge, men et stort antall eldre biler må oppgraderes når Norge konverterer til digital kringkasting.
– Mange bileiere skal oppgradere eller bytte radio i løpet av et relativt begrenset tidsrom. For å få en god gjennomføring er det nødvendig å sikre bredest mulig tilgang på produkter i markedet på et tidlig stadium. Dette gjøres primært ved å senke produsenters risiko knyttet til markedsføring av adaptere, sier Ole Jørgen Torvmark, daglig leder i Digitalradio Norge.
Norsk bilradiopromotering er en offensiv satsning fra Digitalradio Norge, som skal sikre bred markedsføring og tilgang på adaptere i hele landet. Prosjektet skal gjennomføres i samarbeid med de to største kommersielle radiokringkastere, P4-gruppen og SBS Radio, samt de største leverandørene av adaptere. Kringkasterne bidrar med både markedsføringsressurser og kompetanse i utviklings- og testfasen av apparatene.
En av verdens største DAB-radioprodusent Pure er blant selskapene som nå jobber med nye adapterløsninger for å øke produktutvalget på markedet i Norge og utlandet. Norsk bilradiopromotering er også i dialog med de tre store norske selskapene på området, AutoHiFi, Sahaga og TT Micro.
Det er omtrent 2,6 millioner personbiler i Norge. En halv million av disse har allerede DAB. Denne våren setter regjeringen slukketidspunkt for FM-nettet. Slukking vil finnes sted fra 2017 eller 2019.