Kraftbransjen inviteres til å levere smartere løsninger for at forbrukerne enklere kan spare strøm. Illustrasjonsfoto er fra norske Home Controls løsning for strømovervåkning i sanntid.

Konkurranse: Vil ha smartere strømmålere

Enova utlyser en konkurranse om smarte løsninger som skal bidra til strømsparing når de digitale strømmålerne blir montert i 2019. Budsjettet er på 30 millioner kroner.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er 2 år eller eldre

Innen 1. januar 2019 skal digitale strømmålere monteres i alle norske hjem. Enova inviterer nå kraftbransjen til samarbeid for å finne ut hvordan de nye målerne skal kunne bidra til strømsparing.

Teknologikonkurransen

Konkurransen, som vil bli lyst ut i mai 2015, har en ramme på 30 millioner kroner.

Aktører som ønsker å teste ut formidlingsløsninger fra smarte målere i stor skala kan melde seg på konkurransen ved å levere inn tilbud i tråd med konkurransekriteriene. Konkurransen vil bli gjennomført i samarbeid mellom Enova og NVE.

Vinnerne av konkurransen vil få et økonomisk bidrag til investering i formidlingsløsningen.

– Med digitale målere som leser av strømmen automatisk får kunden i utgangspunktet enda mindre kontakt med strømleverandøren, og bevisstheten om strømforbruket kan gå ned. Det blir viktig å finne løsninger for å kommunisere med kunden underveis, sier adm.dir. Anders Thingbø i Lyse Energisalg, som var blant deltakerne på Enovas møte med bransjen i Stavanger nylig.

I den kommende forskriften om utrulling av digitale målere ligger det ingen krav til sanntidskommunikasjon mot sluttbruker, noe som i andre land har vist seg å føre til redusert strømforbruk. Enova ønsker at de digitale målerne som uansett kommer, blir utnyttet til fulle. Derfor utlyser de konkurransen «Smarte målere – smartere forbrukere» rettet mot markedsaktører i kraftbransjen. Konkurransen skal bidra til at målerne får følge av smarte tilleggsløsninger som kan motivere til å spare strøm.

Gjennom konkurransen ønsker Enova at ulike formidlingsløsninger fra smarte målere blir testet ut i tusener av norske husholdninger, for å se hvilke løsninger som reduserer strømforbruket mest.

– Vi er på jakt etter de beste løsningene som gir sluttbrukeren relevant informasjon om strømforbruket i sanntid. Løsningene skal gi varig redusert strømforbruk, og ha verdi både for strømkundene og bransjen, sier prosjektleder Monica Berner i Enova.

Opptil 30 millioner kroner kan bli delt ut til markedsaktører som er villige til å teste ut løsninger hos sine kunder. Målet er at prosjektet vil skape en etterspørsel fra forbrukerne med forventninger om gode løsninger.

– Det finnes mange produkter på markedet, fra systemer som styrer varmtvannsberederen din, til enkle mobil-apper som kun viser strømforbruket i øyeblikket. Noen mennesker er superinteresserte detaljstyrere, mens andre bare vil la et system ta seg av alt. Vi vil gjerne dekke hele denne bredden i prosjektet, sier Berner.

For å finne de beste løsningene, er det viktig at markedsaktørene kommer på banen i konkurransen. Derfor avholder Enova nå dialogmøter med bransjen rundt omkring i landet.

– Denne konkurransen utfordrer oss til å finne gode løsninger som gir merverdi både for oss og kundene. Det er bra, bransjen trenger å bli utfordret til å få i gang denne utviklingen, sier markedsdirektør Magnus K. Olsen i Lyse Energisalg.

Powered by Labrador CMS