Kitron skal utvikle et testprogramsett for F-35 Lightning II for Northrop Grumman, en fireårskontrakt verdt 16 millioner kroner. (Foto: Northtrop Grumman Corporation)

Kitron i Arendal får F-35 Lightning II-kontrakt

Kitron ASAs datterselskap Kitron AS skal utvikle et testprogramsett (TPS) for evaluering og feilsøking av avionikk for F-35 Lightning II Joint Strike Fighter under en fireårig utviklingskontrakt tildelt av Northrop Grumman Corporation.

Denne artikkelen er 2 år eller eldre

Denne nye kontrakten har en samlet verdi på 16 millioner kroner.

Kitron ble valgt som internasjonal leverandør av TPS-utstyr, som består av komplekse «Interface Test Assemblies» som fungerer sammen med testsystemet LM-STAR, som er utviklet av Lockheed Martin.

Lockheed Martin er F-35s hovedleverandør. Northrop Grumman har utviklet F-35s kommunikasjons-, navigasjons- og identifikasjonsavionikk (CNI).

TPS-settene skal brukes ved reparasjonsfasiliteter hos Kitron og Northrop Grumman for å evaluere og feilsøke på L-Band Pre-Selector (LBPS) Line Replaceable Units (LRU), en modul i F-35s sett av CNI-avionikk.

Northrop Grummans integrerte sett av CNI-avionikk gir F-35-piloter tilgang til mer enn 27 avionikkfunksjoner, inkludert tale- og datakommunikasjon. CNI-designet benytter avansert, programvarestyrt radioteknologi som muliggjør samtidig drift av flere kritiske funksjoner samtidig som kravene til størrelse, vekt og energibehov for det avanserte kampflyet drastisk reduseres.

Norge er ett av ni partnerland som deltar i F-35-programmet; tre andre land vil anskaffe F-35-flyene gjennom Foreign Military Sales. Under en egen produksjonslisensavtale mellom Kitron og Northrop Grumman, vil Kitron også produsere og reparere flere enheter for F-35 CNI systemet.

10. desember 2014 annonserte Northrop Grumman at man hadde fullført midtre del av skroget for det første F-35-flyet som er bestilt av Norge, en variant beregnet på konvensjonell takeoff og landing.

Powered by Labrador CMS