Nytutviklet norsk dødmannsknapp skal sørge for at dødmannsknappen faktisk blir brukt – og redde liv.

Trådløs dødmannsknapp skal redde liv på sjøen

Båtsesongen har startet, og det har også muligheten for tragiske ulykker til sjøs. Men hva hvis dødmannsknappen er trådløs, vil flere bruke den da? Løsningen er utviklet av fire norske, unge gründere.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er 2 år eller eldre

Det omkommer i gjennomsnitt 33 personer i ulykker med norske fritidsbåter hvert år viser tall fra Sjøfartsdirektoratet. De tragiske historiene som gjerne utspinner seg i sommermånedene gjorde inntrykk på en gruppe med unge gründere. Christian Røine (26), Fredrik Eriksen (26), Kristian Kløften (26) og Niklas Norin (27) ønsket å gjøre noe med denne statistikken. De laget en trådløs dødmannsknapp som enkelt kan puttes i lommen eller brukes i et armbånd.

Kan redde liv
– Det er alltid mye snakk om redningsvest eller alkoholbruk på sjøen. Det er viktig, men det var få som diskuterte bruken av dødmannsknappen. De fleste dødsfall på sjøen kommer som følge av at folk faller over bord. Vi mener dødmannsknappen kan redde liv, men mange vegrer seg for å bruke den, sier Christian Røine, daglig leder i FELL.

Med seg på laget har gründerne blant annet Hydrolift, Innovasjon Norge og Eker design. Den trådløse dødmannsknappen lanseres i Norge nå, så står USA og resten av verden for tur.

Dødmannsknapp som armbånd
– Vår dødmannsknapp, WiMEA, er en trådløs dødmannsknapp som du kan bære på armen som et armbånd. Den er koplet opp til en enhet på dashbordet i båten. Systemet har teknologi som sørger for at ikke støykilder kan forstyrre systemet. Utover dette fungerer den nesten som en vanlig dødmannsknapp; faller du over bord stopper båten, sier Røine.

Fire unge gründere i FELL: Fra øverst til venstre (følg klokka): Christian Frost Røine, daglig leder, Niklas Norin, programvare, Fredrik Eriksen, teknisk leder og Kristian Kløften, lead designer. (klikk for større bilde).

Bård Eker fra Eker design mener en trådløs dødmannsknapp vil øke sikkerheten på vannet. – En trådløs dødmannsknapp er en nyvinning jeg tror vil bidra til å øke sikkerheten til sjøs, både for førere og passasjerer, ved å senke terskelen for å bruke dødmannsknappen, sier han.

Startet som studentbedrift
Christian har irritert seg over den lite brukervennlige dødmannsknappen med snor, etter erfaringer han gjorde da han tjenestegjorde i kystvakta. Han kontaktet vennen Fredrik som er elektroingeniør. Dette ble starten på et ambisiøst prosjekt. I 2013 deltok de på NM for studentbedrifter og stakk av med seieren.

-Vi gjorde litt undersøkelser og laget en veldig enkel prototyp hvor vi fikk vist konseptet. Vi brukte en radiostyrt båt på stand og viste hvordan den stoppet når vi gikk vekk fra den. Det var enkelt, men det funket. Dette har vi nå videreutviklet med blant annet teknologi som holder høyeste offshorestandard, sier Røine.

Lite brukervennlig
– Alle som har vokst opp med båt på sjøen har irritert seg over snoren som ofte vikler seg inn i alt mulig. Man ender da gjerne opp med å ta den av. Ved en ulykke havner man i vannet mens motoren fortsatt går. I verste fall kan man bli kjørt over å drept av sin egen båt, sier Røine.

WiMEA dødmannsknapp
Systemet WiMEA dødmannsknapp består av tre enheter. En Båtenhet (baseenhet med antenner), en MOB-enhet (MOB = Mann Over Bord) og et armbånd. MOB-enheten plasseres i armbåndet, Båtenhet festes i båten. Deretter er det bare å sørge for at det er strøm i enhetene. Selve prinsippet bak WiMEA-funksjonen er basert på kontakt mellom MOB-enhet og Båtenhet. Brytes kontakten, enten fordi brukeren faller i vannet eller fordi man av andre grunner fjerner seg mer enn fem til ti meter fra Båtenheten, stoppes motoren momentant. Det ligger en ekstra trygghet i at motoren kan startes igjen etter seks sekunder, slik at andre om bord kan komme den som har falt i vannet, til unnsetning.

Det finnes andre tekniske spesialiteter i systemet; du kan enkelt aktivere to minutters fortøyningsmodus der du kan fjerne deg fra Båteneheten uten at motoren skrus av – praktisk ved fortøyning, for eksempel. Ved å sette systemet i overstyringsmodus kan du kjøre båten som vanlig uten at WiMEA er tilkoblet.

NTB Info

Powered by Labrador CMS