NELFO advarer: Elbilen står farlig i garasjen
Elektrikere rundt om i landet opplever litt for ofte at elbileiere velger farlige snarveier for å sikre bilen den nødvendige spenninga. I verste fall kan det bli spenning på en ganske annen måte; med brannutrykning og det som verre er.
Denne artikkelen er 2 år eller eldre
Norge er i verdenstoppen når det gjelder kjøp av elbiler i forhold til folketallet og stadig flere bilprodusenter tilbyr biler med elmotor eller en hybrid løsning. Men når elbilene flytter inn i garasjen får eieren en utfordring; Hvordan sikre riktig ladning?
Trenger en robust løsning
– Du kan ikke bruke en vanlig stikkontakt når du skal lade elbilen din hjemme i garasjen. Gjør du det får du en farlig, treig og lite fleksibel lading. I den nye standarden for elektriske installasjoner skal stikkontakter for lading av elbiler ha maksimalt 10A vern, sier fagsjef Jon Steinar Hanstad i NELFO – Foreningen for EL og IT bedriftene i en pressemelding.
– Kontroller av elektriske anlegg har avdekket at vanlig stikkontakter ikke håndterer høy belastning over lang tid. Det vil kunne føre til svidde kontakter og i ytterste konsekvens brann. Derfor er det kommet en begrensning på bruk av vanlige stikkontakter for lading av elbiler.
– Når man går til innkjøp av en elbil, bør man investere i et ordentlig ladeuttak. En vanlig stikkontakt er ikke designet for dette formålet. Det er viktig å merke seg at de fleste strømnett har en kapasitetsbegrensning som kan medføre at nettet må forsterkes. I dag er det «først til mølla» som gjelder. Det innebærer at sistemann kan risikere å måtte betale en vesentlig høyere pris enn naboen, avslutter Hanstad.
Ladeboksen henger farlig
Men elektrikerne ser også en annen trussel i elbilenes garasjer:
– En ladeboks (mode2) veier gjerne mellom 1 og 3 kilo. Vi ser dessverre for ofte at disse henger rett ned langs veggen bare festet til stikkontakten ved hjelp av ledningen. Hvis den blir hengende slik, vil ikke kontakten tåle den mekaniske belastningen. I verste fall kan det bli brann og det er også muligheter for skader på elbilens systemer, understreker Hanstad og legger til: – Skal du kjøpe elbil så bruk en elektriker til å sikre en trygg installasjon. Og har du mekka noe selv, kan det være smart å få en elektriker til å kontrollere det du har gjort.
Vi kunne ikke ha vært mer enig.