Tysk bilindustri satser på fullt på elbil-teknologi. Avbildet et ikke-relatert konsept fra BMW, carport ladestasjon med solceller på taket. Foto: BMW.

Kraftig elbilsatsing i Tyskland

To større prosjekter for videreutvikling av elbiler er startet i Tyskland. Det ene ser på kjøleprosessen i forbindelse med lading og det andre skal få fram et mer effektivt drivverk.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er 2 år eller eldre

Det første prosjektet, «Luftstrom», har hele tolv partnere fra tysk bilindustri og institutter. Prosjektet ser på hvordan man kan lade batterier mer effektivt. Her er bruk av ny halvlederteknologi kjernen.

Kjøling krever vifter
Som regel blir elbiler ladet over natten. Men under lading skapes mye støy fordi ladeutstyr og spenningsregulatorer blir varme og krever vifter for å kjøle ned det vannavkjølte aggregatet.

Lufstrom har allerede kommet til noen resultater, som at nye kraftkomponenter kan redusere varmetapet med 30 prosent. Dermed er behovet for kjøling mindre og ladeutstyret går stillere. Komponenter som allerede finnes og som krever lite varmeavleding, som for eksempel hjelpestrømforsyninger, kan til og med klare seg uten vannavkjøling. Det igjen betyr at vifter kan bli unødvendig.

Nøkkelen til mindre varmetap ligger i kraftelektronikk basert på gallium nitrid (GaN) eller silisium karbid (SiC). Prosjektet skal nå undersøke om hvordan slike komponenter kan brukes i ladeutstyr, spenningsregulatorer og invertere for hjelpestrømforsyninger.

Det er ventet at forskningsresultatet vil gi luftkjølte- og vifteløse systemer i nær fremtid.

Det tyske utdannings- og forskningsdepartementet støtter prosjektet med 3,9 millioner Euro og halvlederleverandøren Infineon er prosjektleder.

Deltakere i Luftstrom-prosjektet
AVL Software and Functions GmbH, BMW AG, Daimler AG, Fraunhofer Institute for Integrated Systems and Component Technology IISB, University of Applied Sciences Ostwestfalen-Lippe, Infineon Technologies AG, Lenze Drives GmbH, Robert Bosch GmbH, RWTH Aachen University, Siemens AG, Leibniz University Hannover og Volkswagen AG.

Mer effektivt drivverk
Det andre prosjektet, «HV-ModAL», ser på hvordan de kan få fram enda kraftigere og effektive drivverk i elbiler. I løpet av de neste tre årene håper de å ha lage et modulært verktøysett for drivverkssystemer som passer til forskjellige biler fra forskjellige produsenter. I dette prosjektet deltar ti aktører fra industrien som skal styrke tysk posisjon i elbilmarkedet.

Ytterligere mål er å ha ytelser på mellom 50 og 250kW med lenger kjørelengde mellom lading i forhold til i dag.

Konkrete teknologier og løsninger de vil se på er IGBT kraftmoduler for høyeffektmotorer opp til 250kW og spenninger opp til 900V, modulære, flernivå DC/DC-omformere, batterier med integrerte DC/DC-omformere og systemkomponenter for batterier over 600V.

Etter omfattende tester og simuleringer, skal det bygges demomodeller der resultatet skal bli basis for design av HV-ModAL-systemet.

Utdannings- og forskningsdepartementet i Tyskland støtter dette prosjektet med 50 prosent av totalsummen på 7,5 millioner Euro. Infineon leder også dette prosjektet.

Deltakere i HV-ModAL
BMW AG, Daimler AG, Robert Bosch GmbH, utviklingsselskapet for drivverksystemer AVL med datterselskaper i Stuttgart og Regensburg, Fraunhofer Institute for Integrated Systems and Device Technology (IISB), Leibnitz Universität Hannover, Universität der Bundeswehr München, RWTH Aachen University og Infineon Technologies AG.

Powered by Labrador CMS