Amerikanske investorer satser på Thinfilm

Det norske selskapet Thinfilm, som leverer trykkbar logikk og –sensorer, har opplevd mange gjennombrudd i den senere tid.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er 2 år eller eldre

I løpet av året har Thinfilm gått over til hovedlisten på Oslo Børs, inngått samarbeid med en av de største produsentene innen drikkevarer, Diageo, med OpenSense teknologien som åpner for en ny interaktivitet mellom produkt og kjøper og åpnet et level 1 ADR program i USA.

Dette har ikke gått amerikanske investorer forbi, som nå plasserer 22 millioner USD i selskapet. Dette betyr at Thinfilm kan skalere produksjonen av smarte systemer og varebeskyttelsesmerker betraktelig opp, melder selskapet.

Et konglomerat av amerikanske fond har kjøpt 34.034.653 aksjer i selskapet, til en pris på USD 0,64640 (tilsvarende NOK 5,01 per aksje), totalt USD 22 millioner. Denne handelen tilsvarer omkring 6.1 % av aksjene i selskapet. 

– Markedsresponsen på lanseringen av våre NFC OpenSense produkter har vært utrolig god, kommenterer adm. direktør Davor Sutija i Thinfilm. – Investeringen vil muliggjøre en betydelig utvidelse av vår produksjon av trykt logikk,  for å kunne møte den forventede etterspørselen for både NFC OpenSense og våre EAS-produkter (Electronic-Article-Surveillance), både fra nåværende og potensielle kunder – inkludert Diageo, som demonstrerte den nettilkoplede ‘Smart Bottle’ sammen med Thinfilm i mars i år. Dette er en  mulighet til å gjennomføre en betydelig oppskalering av selskapet, sier han. 

Powered by Labrador CMS