Fasttelefon best på jobb

Alcatel-Lucent gjør i disse dager en relansering av fasttelefonen. Smarttelefoner gir dårligere produktivitet, og nå snur markedet.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er 2 år eller eldre

Med et sett nye bordtelefoner satser Alcatel-Lucent Enterprise friskt på et marked som i flere år har vært i nedgang. Med den nye og ergonomiske telefonserien 8028, 8038 og 8068, samt hussentral plassert og administrert i skyen, venter selskapet ny vekst på hussentraler og fasttelefoner.

Mobile løsninger er bra for virksomheter som domineres av medarbeidere som er på farten. For stasjonære medarbeidere leverer en smarttelefon lavere produktivitet. Nå viser tall fra analyseselskapet MZA at markedet, som lenge har vært i nedgang, er i ferd med å stabilisere seg og snu.

–Nøkkelen ligger i produktivitet. Mange virksomheter opplever tapte anrop, dårlig talekvalitet og forstyrrende underholdning i arbeidssituasjonen som følge av overgang til smarttelefoner, sier daglig leder Inge Dahl i Alcatel Lucent Enterprise Norge.

–Bordtelefonen i kombinasjon med en dedikert hussentral, skaper en effektiv og jobb-orientert arbeidsplass, sier han.

De nye apparatene er utstyrt med skjermer, og er fullt integrert med samhandlingsplattformer og videotelefoni, samt at det er mulig å overføre samtaler direkte fra mobilen til bordapparatet og tilbake. Apparatene har vunnet priser for lekker design, og leverer god ergonomi for brukeren.

Pris er også et viktig aspekt. De siste utgavene av smarttelefoner koster opp mot 10 000 kroner, og har en vesentlig kortere levetid enn et bordapparat. Hvis man ser på jobb-relaterte funksjoner på et skrivebord, er en moderne bordtelefon både mer funksjonsrik, og ergonomisk i bruk.

–Vi har også en returordning for gamle apparater, som skal gjøre det attraktivt å oppgradere bordapparatene nå, sier Dahl.

Med seg på laget har Alcatel-Lucent et partnerapparat, bestående av distributøren BrightStar og et sett med forhandlere rundt hele landet.

– Det er gledelig å ha utsikter til ny vekst på fasttelefoni. Vi opplever at både offentlige virksomheter, kundesentre og administrative funksjoner igjen ser verdien av en effektiv og tidsriktig telefonløsning, sier daglig leder Ulf Atle Hansen i BrightStar.

Powered by Labrador CMS