Cisco opp fire prosent

Cisco vokste fire prosent i fjerde kvartal, mens i Norge var utviklingen flat med vekst i tjenster og nedgang i produktsalg.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er 2 år eller eldre

Cisco presenterte onsdag kveld norsk tid tall for sitt fjerde kvartal i regnskapsåret 2015 som ble avsluttet 25. juli.

I kvartalet oppnådde Cisco en topplinje på 12,8 milliarder dollar (GAAP). Dette er en forbedring på 4 prosent fra tilsvarende periode i forrige regnskapsår. Resultatet endte på 2,3 milliarder dollar, en oppgang på 3,2 prosent (GAAP). Non-GAAP resultat per aksje økte med 6,2 prosent til 0,59 cent aksjen.

– Jeg går inn I rollen som CEO I en svært spennende tid for Cisco. Vi avsluttet regnskapsåret med rekordomsetning og rekordresultat per aksje, non-GAAP, for både fjerde kvartal og for året. Jeg er spesielt godt fornøyd med den sterke veksten i langsiktige og periodiserte inntekter som viser at vi er svært effektive i å utvikle vår forretning i retning av en mer forutsigbar programvarebasert modell, samtidig som vi øker topplinje og resultat, sier Cisco sin CEO Chuck Robbins.

Flatt i Norge
I det norske markedet så Cisco Norge en flat utvikling i kvartalet som gikk. For året som helhet så Cisco Norge en nedgang i produktsalget men en vekst i tjenestesalget. Salg i tjenestetilbydermarkedet viste solid vekst i foregående kvartal.

– Vi har i Norge sette kraftig vekst innen området Internet of Everything. Cisco har i Norge det siste året vunnet en rekke prosjekter innen digitalisering av industrielle løsninger for blant annet områdene Utility, Oil & Gas og Transportation. Vi ser at økningen av nye IP-baserte sensorer har vært enda kraftigere enn tidligere anslått, og automatisering som mekanisme for å redusere kostnader, har vært spesielt viktig i Norge de siste 12 måneder, sier salgssjef for områdene Enterprise og Internet of Everything i Cisco Norge, Kjell Arne Yttervik i en pressemelding.

For året som helhet, trekkes salget til store bedrifter og offentlig frem som sterke sektorer.

– Verdien av innføring av videokonferanse forsterkes ved god videokvalitet og enkelhet for brukere. Dette bekreftes i at volumet av videoendepunkter har fortsatt å vokse også i foregående regnskapsår, sier salgssjef for Collaboration i Cisco Norge, Martin Otterstad.

Powered by Labrador CMS