Økning for Q-Free første kvartal

Første kvartal for Q-Free ga en omsetningsøkning på 13 prosent sammenlignet med samme kvartal i fjor. Marginer, driftsresultat (EBITDA) og ordreinngang gikk også opp. Men bunnlinjen ble rød.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er 2 år eller eldre

Q-Free fikk en omsetning på 191 millioner kroner i første kvartal 2015, en økning på 13 prosent fra tilsvarende periode året før. Veksten drives av økt aktivitet innen ATMS-området etter flere oppkjøp gjennom fjoråret, heter det i en melding fra selskapet.

Bruttomarginen endte på 70,9 prosent, opp fra 59,6 prosent i tilsvarende periode i fjor. Forbedringen skyldes i hovedsak at en økende andel av omsetningen genereres innen ATMS-segment, hvor marginene tradisjonelt er høyere enn for området produkter.

Driftsresultat før renter, skatt, avskrivninger og amortiseringer (EBITDA) endte på 19,2 millioner kroner, mot et 17,7 millioner kroner i første 2014. Driftsresultat før renter og skatt (EBIT) viste et underskudd på 2,9 millioner kroner, mot et overskudd på 1,6 millioner kroner året før.

– Den økte satsingen innenfor ATMS har allerede gitt positive resultater i form av bedrede marginer og økt stabilitet i omsetning og inntjening. Vi er imidlertid ennå i en tidlig fase i implementeringen av vår nye strategiplan, og både inneværende og neste år vil være preget av ytterligere konsolidering og vekst, sier konsernsjef Thomas Falck i en kommentar.

Ordreinngangen i første kvartal var på 246 millioner kroner, marginalt opp fra 238 millioner kroner i første kvartal 2014. Ordreinngangen i perioden var drevet av to større AutoPass-kontrakter i Norge på til sammen 100 millioner kroner, og ved utgangen perioden hadde Q-Free en samlet ordrereserve på 536 millioner kroner, opp fra 481 millioner kroner ved fjerde kvartal 2014. 60 prosent av ordrereserven ved utgangen av første kvartal er relatert til kontrakter med levering i 2015.

Powered by Labrador CMS