Toshiba forsterker satsingen på bildesensorer i bilindustri- og helsemarkedet. Bildet viser deres nye 20 megapiksel, bakbelyste sensor, TCM5515CL.

Toshiba går ut med bildesensorstrategi

Toshiba har valgt å gå ut med en pressemelding der de beskriver deres strategi i bildesensormarkedet.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er 2 år eller eldre

I følge pressemeldingen vil Toshiba fokusere på utvikling og økning av salgsorganisasjonen rundt sensorer for bilindustri og medisin, i tillegg til innsatsøkning mot smarttelefonprodusenter i Kina basert på bakbelyst bildesensorteknologi.

I 2012 var Toshiba sjette største leverandør til CMOS bildesensormarkedet, med en markedsandel på ca seks prosent.

Markedet er på ca 7,67 milliarder dollar, der smarttelefoner og digitale kameraer står for mesteparten. Fremtidig vekst forventes å være i bilindustrien med større ytelse i eksisterende applikasjoner.

Når det gjelder smarttelefoner ligger volumet for bildesensorer på 8- til 13 millioner piksler. Toshibas svar i dette markedet er i teknologier for høysensitive sensorer for HDR og «Bright Mode». For den øvre delen av markedet har de utviklet en sensor med en oppløsning på 20 millioner piksler.

Til bilindustrien selger de i dag sensor for ryggekamera og vil fortsette utviklingen i dette markedet med nye produkter og ny teknologi.

På medisin/helsesiden har selskapet inntått en allianse med, og investert i, CapsoVision Inc, som leverer endoskop-kapsler. Her skal Toshiba levere bildesensor som skal bygges inn i kapselen.

Powered by Labrador CMS